Tuesday, March 15, 2011

Ada Selebriti Mempersenda Musibah Yang Menimpa Jepun

Tidak semua dalam dunia ini boleh dijadikan bahan jenaka. Namun, itu bukan merupakan pegangan Gilbert Gottfried, seorang pelakon komedi, yang telah mempersenda malapetaka yang menimpa rakyat Jepun baru-baru ini.
Laman "twitter" Gilbert Gottfried

Pelakon tersebut yang biasa kita dengar suaranya melalui karakter burung kakaktua dalam siri katun Aladdin oleh Disney, telah menulis dalam laman twitter pada Ahad 13 Mac 2011, beberapa unsur yang dianggapnya sebagai jenaka berlandaskan kejadian malang di Jepun baru-baru ini. Antaranya seperti berikut:


"Japan is really advanced. They don't go to the beach. The beach comes to them."
(Negara Jepun benar-benar maju. Orang Jepun tidak pergi ke pantai. Pantai yang datang kepada mereka.)

"I just split up with my girlfriend, but like the Japanese say, "They'll be another
one floating by any minute now."
(Saya baru sahaja berpisah dengan teman wanita saya, tapi seperti kata orang Jepun,
bila-bila masa sahaja ada lagi yang akan datang terapung.)

TMZ.com, sebuah laman web yang memuatkan berita dan gossip tentang selebriti telah membuka ruang "undi" samada 'jenaka-jenaka' oleh Gilbert itu telah membuat pembacanya ketawa atau tidak. Ketika saya memberikan undian, keputusan menunjukkan sebanyak 191,491 responden telah memberi undian dimana 73 peratus menjawab TIDAK dan 27 peratus menjawab YA.

Gottfried yang mendapat banyak kritikan atas tindakannya itu telah memadam 12 'jenaka' berkaitan tsunami di Jepun yang telah ditulisnya.

Kerana jenaka itu juga, Aflac, sebuah syarikat insuran di Amerika Syarikat telah menggugurkan dan menamatkan penggunaan suara Gottfried yang digunakan untuk karakter seekor itek dari iklan syarikat tersebut seperti dalam klip video di bawah ini.


Di negara kita, pada hari yang sama, Kumpulan Berita Harian telah memohon maaf secara terbuka kerana menyiarkan karikatur oleh Zoy dalam Berita Minggu, yang menggambarkan "Ultraman lari lintangpukang dikejar tsunami".

No comments: