Friday, November 16, 2012

Apabila Singkong dan Keju Bersatu

"Aku suka singkong, kau suka keju", begitulah antara lirik lagu Singkong dan Keju yang dipopulerkan oleh penyanyi dari negara jiran Indonesia. Lagu itu sangat populer pada masa itu dan menjadi siulan naka-anak muda di Indonesia juga di Malaysia. 


Lirik lagu tersebut menggambarkan budaya yang kontras antara seorang jejaka dan seorang gadis. Sang jejaka lebih cenderung kepada budaya setempat dan makanan kegemarannya ialah singkong (ubi kayu) manakala sang gadis terikut-ikut dengan budaya asing dan menjadikan keju (cheese) sebagai makanan kegemarannya. Keadaan budaya yang berbeza itu menyebabkan mereka sukar untuk bersatu seperti kata Arie dalam lagu itu, "Manalah mungkin mengikuti caramu yang penuh hura-hura".

Ternyata Singkong dan Keju boleh bersatu lalu menghasilkan sesuatu yang istimewa. 

Berdasarkan lirik lagu tersebut anak remaja lelaki kepada seorang pengusaha Industri Asas Tani )IAT) di Kunak menjelmakan naluri ingin tahunya lalu bertanya kepada ibunya, "Singkong tu apa Umi?'.

"Bahasa Indonesia yang bermaksud ubi kayu", jawab ibunya.

"Bagaimana rasanya ya kalau makan ubi kayu dengan keju?", tanya si remaja lagi.

"Entahlah", jawab ibunya lagi. "Tapi boleh dicuba kalau mahu tahu". 

Dari perbualan ringkas itulah maka si ibu mencuba resepi "singkong + keju". Hasilnya pada 01 April 2012 muncullah produk baru makanan ringan dari Produk Desa Enterprise iaitu Keropok Ubi Perisa Keju.

Jenama dan lambang pada label Keropok Ubi Perisa Keju
keluaran Produk Desa Enterprise
Rasa Keropok Ubi Perisa keju ini ada sedikit macam rasa "kuih batang buruk". Bezanya tentulah dari segi rasa istimewa ubi kayu dan keju pada keropok ubi perisa keju berbanding rasa kacang hijau dan tepung beras pada kuih batang buruk. Disamping itu, kerana bentuknya yang pipih keropok ubi perisa keju lebih rangup.

No comments: