Tuesday, December 3, 2013

MEMPERBAIKI ADAB-ADAB ZAHIR DALAM SOLAT – QIYAM

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم 

بسم الله الرحمن الرحيم 

الْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ أَمَّا بَعْدُ

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang dengan rahmatNya jua maka kita diberi kesempatan untuk melanjutkan ke bahagian ketiga dalam siri ini. Salawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW serta keluarga dan para sahabat baginda.
Setelah sempurna takbiratul ihram yang disertai dengan mengangkat kedua tangan seperti yang dijelaskan dalam bahagian kedua siri ini, musolli (orang yang solat) yang mampu hendaklah terus berada dalam keadaan qiyam.
Pegawai Dakwah Jabatan Hal Ehwal Ugama Islam Kelantan, Tuan Haji Othman Haji Ahmad menerangkan maksud qiyam (berdiri betul): “dengan membetulkan tulang belakang bagi yang berkuasa, oleh itu di dalam melakukan qiyam, jangan condong ke mana-mana arah dengan tidak meluruskan tulang belakang. Sekiranya condong tidaklah dinamakan qiyam dan batal sembahyang.”(1)
Imam Al-Ghazali menyarankan kedudukan tangan dalam keadaan qiyam selepas takbiratul ihram seperti berikut: (2)
2.      KEDUDUKAN TANGAN KETIKA QIYAM SELEPAS TAKBIRATUL IHRAM
2.1.     Meletakkan kedua tangan di atas pusat dan di bawah dada
2.2.     Tangan kanan di atas tangan kiri
2.3.     Telunjuk dan jari tengah dari tangan kanan dilepaskan di atas sepanjang lengan kiri.
2.4.     Ibu jari, kelingking dan anak jari menggenggam pergelangan tangan kiri. 
-   Saranan Prof. T.M. Hasbi Ash-Shiddieqy(3): “Apabila sudah selesai bertakbir, maka turunkanlah tangan dan letakkanyalah keduanya atas dada, dengan meletakkan pergelangan tangan kanan atas tangan kiri, menggenggam pergelangan tangan kiri dengan kelingking, jari manis, jari tengah dan ibu jari, sedang telunjuk diulurkan atas tangan kiri.
-     Dari Wa-il bin Hujr r.a., katanya dia melihat Nabi SAW mengangkat kedua tangan pada permulaan solat setentang dengan kedua telinganya sambil membaca takbir. Kemudian dilipatkannya bajunya lalu diletakkanya tangan kanan di atas yang kiri. (H.R. Muslim)(4)
-     Dari Ibnu Abi Hazam, dari Sahal bin Sa’ad, katanya: “Orang-orang yakni para sahabat diperintah oleh Nabi SAW agar supaya seseorang itu meletakkan tangan kanan di atas hasta kirinya di dalam melakukan solat.”
Abu Hazam mengatakan: “Aku tidak mengerti persolan ini, hanya saja Sahal merafa’kan hadits itu kepada Nabi SAW.” (H.R. Bukhary)(5)
-       Ustaz Azhar Idrus menyebut tiga tempat kedudukan kedua tangan selepas takbiratul ihram yang dipersetujui oleh para ‘ulama:(6)
(i)                 Atas pada pusat – Imam Syafie dan Imam Maliki
(ii)               Atas dada – Dipakai oleh Mazhab Hambali
(iii)             Di bawah pusat – Dipakai oleh Mazhab Hanafi

Semoga bermanfaat
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ

(1)   Haji Othman Haji Ahmad, Kesempurnaan Sembahyang, pondokhabib.wordpress.com/2010/09/16.
(2)  H. Ismail Yakub, Terjemahan “Ihya’ Ulumiddin oleh Imam Al-Ghazali”, Perc. Menara Kudus, Jakarta, 1980.
(3)   Muhd Hasbi Ash-Shiddieqy, Pedoman Shalat, Penerbit Bulan Bintang, Jakarta, 1978.
(4)  Ma’Mur Daud, Terjemah Hadis Shahih Muslim, Klang Book Center, Klang, Malaysia, 1982.
(5)    H. Moh Abdai Rothomy, Terjemahan Hadis Shahih Bukhary, Victory Agencie, Kuala Lumpur, 1993.
(6) Hambafaqir, Kedudukan Tangan Selepas Takbir (Qiyam) – Ustaz Azhar Idrus, www.youtube.com/watch?v=oZPt07uidAA

No comments: