Thursday, April 7, 2011

Telur Tiruan Merbahaya :Bagaimana Membezakannya Dengan Yang Asli

Telur tiruan mengandungi bahan yang boleh memudharatkan kesihatan. 
Hari sudah larut malam dengan hujan kadangkala lebat, kadangkala sederhana. Dalam keadaan seperti itu, dengan cuaca dingin dan bunyi titisan air hujan pada bumbung seakan irama keroncong, biasanya mata ini mudah terpejam lena. Namun, berita TV pukul 8:00 malam tadi tentang kemasukan telur tiruan ke Pulau Pinang menyebabkanku terus terjaga. Yang demikian kerana anak-anak saya cukup menggemari "telur mata sapi". Untuk mengelakkan daripada memakan telur tiruan yang boleh memudharatkan kesihatan itu, cara untuk mengenali yang mana palsu dan yang mana asli mesti diketahui.



Menurut berita yang disiarkan melalui TV1 itu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di sini semalam. 

Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan. 

"Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati," katanya.

Cara-Cara Mengenali Telur Tiruan
  1. Kulit telur tiruan kelihatan lebih berkilat berbanding kulit telur asli, meskipun perbezaannya tidaklah begitu ketara.
  2. Cuba raba atau geserkan telur pada kulit anda. Kulit telur tiruan terasa lebih kasar berbanding telur asli.
  3. Telur tiruan berbunyi apabila digoncang (seperti bunyi air dalam botol kecil yang digoncang) kerana kandungan airnya terpisah dari bahan yang mengentalkannya.
  4. Isi telur asli berbau hanyir sedangkan isi telur tiruan tidak berbau atau berbau bahan kimia.
  5. Ketuk telur itu perlahan-lahan. Telur asli menghasilkan bunyi yang lebih nyaring berbanding telur tiruan.
  6. Apabila dibuka kulitnya, bahagian kuning dan putih pada telur tiruan bercampur dengan cepat kerana kedua-duanya diperbuat dari bahan yang sama.
  7. Apabila digoreng, bahagian kuning telur palsu merebak walau tidak disentuh.


Sebahagian dari proses membuat telur tiruan:
Menuang adunan bahan kimia ke acuan untuk membuat kuning telur palsu




3 comments:

eny said...

mmg kena pandang serius perkara ni

mike said...

Pasni kena berhati2.Elok masak kat umah dr makan luar.

Visit Malaysia Radio TV Online and listen to various Malaysia online radio and TV channel from Malaysia and other country.
For more radio and TV channel,U can go to Free TV Radio
Click Like on Facebook so that u'll get latest info and updated radio tv channel.
Hope U enjoy and share with ya friend.Tq

Pak Runa said...

@eny:Betul tu.

@mike: Saya setuju dgn sdr. Makan masakan kat rumah lebih selamat juga jimat. Begitu juga dengan "makan luar" dalam maksud yg satu lagi tu.
Thanks for the invitation to Malaysia Radio TV Online.