Tuesday, December 13, 2011

Jangan Perlekeh Orang Berpakaian Selekeh

Palang pintu jalan masuk ke ladang itu terbuka luas.Oleh yang demikian penunggang motorsikal itu terus sahaja masuk. Tiba-tiba dia terdengar suara orang berteriak,
"Hoiiiii!!! Tunggu!!! Mahu ke mana kamu?"

Lelaki yang menunggang motorsikal tua itupun berhenti. Ternyata teriakan itu datang dari dalam pondok pengawal pintu jalan masuk.

"Mari sini", kata pengawal itu dengan nada yang kasar. "Kenapa terus sahaja masuk?"
"Maaf Encik, palang pintu terbuka, jadi saya terus sahaja masuk", jawab penunggang motosikal itu. "Saya tidak perasan ada pengawal pintu dalam pondok ni".

"Kamu butakah!!!?", tengking pengawal itu. "Mahu ke mana?"

"Saya mahu ke pejabat ladang, Encik. Ada urusan sedikit".

"Urusan dengan siapa?"

"Dengan Penolong Pengurus ladang, Encik".

"Ha ha ha ! Siapa kamu, dengan pakaian selekeh macam ni mahu jumpa tuan?", kata pengawal itu mengejek. Ditelitinya pakaian lelaki penunggang motosikal itu yang berseluar jean lusuh, berbaju kemeja T, kasut kain ala Bruce Lee dengan helmet yang sudah pudar warnanya.

"Bukan siapa-siapa, Encik. Tapi, saya ada temujanji dengan Penolong Pengurus dan dia sedang menunggu saya", jawab lelaki itu.

"Cakap besar! Pergilah! Balik nanti, lapor diri sini!"

"Baiklah Encik".

Lelaki itupun meneruskan perjalanannya. Sang pengawal bersiul-siul gembira kerana telah mengenakan lelaki itu.

Lebihkurang setengah jam kemudian sebuah kenderaan pacuan-4-roda berhenti di depan pondok pengawal itu. Sang pengawal bergegas keluar menghampiri kenderaan itu, berdiri tegak lalu memberikan tabik hormat dengan lagak seperti seorang pegawai tentera. Dari kenderaan itu turunlah penolong pengurus ladang, kemudian diikuti oleh lelaki berpakain selekeh tadi.

"Tuan, ini Manjan Penolong Ketua Pengawal Keselamatan kita", kata Penolong Pengurus ladang kepada lelaki berpakaian selekeh itu.

"Apa khabar, Manjan?", sapa lelaki berpakain selekeh itu.

Manjan termangu tidak dapat berkata apa-apa. Dia bingung bercampur heran kenapa Penolong Pengurus memanggil lelaki berpakaian selekeh itu sebagai tuan.

"Kenapa kamu ni, Jan?" tanya Penolong Pengurus. "Inilah Pengurus Besar kita yang baru. Beliau tanya khabar tu".

"Beb...beb...baik tuan", jawab Manjan akhirnya dengan suara tergagap-gagap.

"Agaknya Manjan kurang sihat ni", kata lelaki berpakaian selekeh itu yang ternyata Pengurus Besar yang baru ditugaskan ke ladang itu.

"Mari kita teruskan melihat keadaan ladang pula", kata Pengurus Besar kepada Penolong Pengurus.

"Baik Tuan", jawab Penolong Pengurus sambil membuka pintu kenderaan untuk lelaki berpakaian selekeh itu kemudian dia naik ke bahagian pemandu dan menghidupkan enjin kenderaan.

Manjan masih lagi berdiri tegak dengan tabik hormatnya.

"Jan", kata lelaki berpakaian selekeh itu dengan senyum kepada Manjan. "Tutup palang pintu masuk tu supaya orang tidak terus masuk tanpa melapor diri kepada pengawal".

(Diolah dari kisah benar)

Kisah Sedih Yang Menyakitkan

Pandai sungguh penceramah itu menyampaikan kisah tentang pengorbanan seorang ibu untuk anak-anaknya. Ramai yang meneteskan airmata.

Setelah ceramah itu selesai para hadirin perlahan-lahan berdiri dan meninggalkan kerusi masing-masing. 

Aku menyusul mereka melalui celah-celah barisan susunan kerusi plastik. Sejenak langkahku terhenti melihat seorang lelaki masih duduk tertunduk di kerusinya. Dalam fikiranku barangkali dia terlelap maka akupun menghampirinya untuk mengejutkannya dari tidurnya itu. Tatkala aku berada didepannya terdengar olehku tangisannya yang terisak-isak. Agaknya tersentuh betul hatinya dengan kisah pilu dalam ceramah tadi.

"Sudahlah tu saudara", tegurku cuba memujuk. "Kisah tu memang menyayat hati tapi ceramahpun dah habis, mari kita pulang".

Tangisannya semakin kuat pula dan di antara rintihannya itu dia menjawab, "Aku menangis bukan sebab ceramah tu".

"Habis tu, pasal apa pula?", tanyaku.

"Pasal inilah, adoiiii!", jawabnya sambil menunjuk ke arah di bawah gulungan kain pelikat yang dipakainya.

"Hmmm...apasal? Boleh saya tengok?"

"Dah begini keadaan, tengok jaklah!!!! Adoiiiii"

Akupun tunduk untuk memeriksa apa sebenarnya yang terjadi. Maka terpandanglah aku masalah sebenar yang membuatkan dia menangis terisak-isak.

Kerusi plastik yang didudukinya itu telah retak. Dia duduk bersilang kaki dengan memakai kain pelikat tipis, maka kulit buahnya (dengan maaf) terjulur ke celah-celah retakan kerusi tersebut, lalu tersepit.

"Patutpun saudara", kataku bersimpati namun nak mampus menahan gelak. "Nanti bila aku tekan kerusi ni, kau berdiri arrr?"

"Okey, okey, kau kira ya, adedeyyy!!!"

"Okeyyyyy! Satu...dua...tigaaaaa!"

Diapun berdiri pantas, maka terlepaslah dia dari cengkaman kerusi plastik itu.

Teladan:
(1) Jangan duduk atas kerusi plastik yang telah retak.
(2) Kalau ke majlis ceramah memakai kain pelikat yang tipis, gunalah juga seluar pendek yang tebal didalamnya, khuatir terjulur...

Sunday, October 16, 2011

Kampung Sri Bahagia Kunak

Kampung Sri Bahagia Kunak dulu dikenali sebagai Kampung Ko-operatif. Nama awal tersebut kerana kampung ini diwujudkan oleh peneroka-peneroka koperasi pekebun kecil.


Aktiviti utama penduduk kampung ialah perladangan kelapa sawit. Meskipun demikian anak-anak peneroka asal telah ramai yang bekerja dengan kerajaan juga dengan syarikat-syarikat swasta. Tidak kurang pula yang telah meninggalkan kampung halaman mereka dan mengusahakan perniagaan sendiri.


Keunikan Kg Sri Bahagia ialah ia dikelilingi oleh ladang kelapa sawit milik sebuah syarikat perladangan, iaitu Ladang Mostyn. Oleh yang demikian untuk sampai ke kampung ini, pengunjung kenalah melalui pintu masuk ke ladang tersebut. 

Di kampung ini terdapat suatu kawasan yang cukup menarik, iaitu air terjun tiga tingkat. Kawasan ini sudahpun menjadi kawasan tempat berkelah dan mandi-manda penduduk kampung juga penduduk dari perumahan Ladang Mostyn.


Jarak perjalanan melalui jalan gravel dari Kg Sri Bahagia ke air terjun tersebut ialah 2 kilometer. Semasa lawatan kami petang tadi, kenderaan pacuan empat roda kami tidak dapat sampai ke lokasi. Kami terpaksa meninggalkan kenderaan tersebut di suatu kawasan dan berjalan kaki sejauh kira-kira 400 meter sebelum sampai ke lokasi.



Kolam paling bawah ini cetek dan sesuai untuk
golongan kanak-kanak
Kolam tengah - tak cukup dalam



Kolam atas. Kedalaman melebihi 6 kaki


Di kawasan itu terdapat 3 buah kolam semulajadi. Kolam paling atas adalah yang paling dalam dan boleh menenggelamkan orang dewasa. Kolam tengah sederhana dalamnya dan kolam yang paling bawah adalah yang paling cetek.



Kalau hendak berkunjung ke kawasan air terjun ini lapor diri dulu kepada Pengerusi JKKK atau mana-mana AJK JKKK Kg Sri Bahagia. Bukan apa...jangan sampai anda dicurigai sebagai pencuri buah kelapa sawit. Lagipun, takut ada apa-apa terjadi senanglah dorang bagi bantuan yang sewajarnya.

Di bawah ini ialah plan bagaimana hendak ke kampung tersebut dan juga ke kawasan air terjun yang sempat saya lakarkan. Terowong Kartz Gunung Merapi Mostynpun tidak jauh dari Kg Sri Bahagia. 






Tuesday, September 20, 2011

Bekalan Air ke Kg Airport & Giram Menjelang Ogos 2012

Menjelang akhir Ogos tahun hadapan, pemasangan sistem bekalan air ke Kg Airport Batu 10 dan perumahan Ladang Giram dijangka siap. Demikian dimaklumkan oleh Encik Corey dari Utama Jurutera Perunding ketika memberikan taklimat kepada ahli parlimen Silam dan semua ADUN di kawasan parlimen Silam serta pemimpin-pemimpin akar umbi kawasan yag terlibat.

ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang yang berada di Kota Kinabalu untuk menghadiri mesyuarat AJK Majlis tertinggi USIA diwakili oleh pegawai perhubungannya, Encik La Runa Hj Lakile.

Peta menunjukkan laluan sistem bekalan air ke
Kg Airport dan Giram

Saturday, August 20, 2011

OK facebook Group: Peranan dan Halatuju



1.    OKfb mula muncul dalam bulan November 2010. Ketika itu, selain daripada menjadi ruang gunasama untuk warga Daerah Kunak bersembang, mengenali satu sama lain dan mengukuhkan silaturrahim melalui ruang maya, OKfb tidak mempunyai sebarang agenda tertentu.

2.       OKfb terbuka kepada semua pengguna fb yang ada kaitan dengan Daerah Kunak tanpa mengira kaum, agama, fahaman politik, umur, pangkat mahupun darjat.

3.  Beberapa isu berkaitan dengan permasalahan yang dihadapi oleh penduduk Kunak kemudian ditimbulkan oleh beberapa orang ahli. Komen-komen awal kelihatan cukup relevan, bernas, terpandu dan berlandaskan fakta, malah banyak disertai dengan bukti kukuh.

Beberapa orang ahli kemudian sepakat untuk merujuk isu yang dibincangkan kepada pihak yang bertanggungjawab mengenai perkara tersebut. Hasilnya, isu berkenaan dapat ditangani dengan baik, dalam ertikata jika pihak yang bertanggungjawab dapat mengatasinya dengan segera, maka ia diatasi dengan segera; jika ia suatu kesilapan, pihak berkenaan sedaya upaya mengelak daripada mengulangi kesilapan itu.

4.  Hari demi hari keahlian OKfb semakin bertambah. Ahli-ahli yang baru menyertai kumpulan mungkin telah terbaca “wall posts” yang hangat beserta dengan komen-komen yang agak agresif, menyebabkan ada yang menganggap OKfb sebagai saluran untuk kumpulan pendesak (pressure group). Maka mulalah timbul komen-komen yang boleh dianggap keterlaluan sehingga boleh menyinggung perasaan kumpulan atau individu tertentu.

5.       Ada pula ahli yang telah membuat pautan (link) dengan laman-laman web tertentu, yang memang sudah diketahui ramai mempunyai tren ekstrim atau taksub dengan golongan tertentu. Mereka kemudian bersungguh-sungguh mempertahankan idealisma yang dicanang oleh penulis di laman berkenaan. Barangkali mereka tidak menyedari bahawa mereka telah diperalat oleh penulis atau admin laman tersebut .

Harus disedari bahawa penulis atau admin bagi banyak laman-laman yang ekstrim atau taksub dengan golongan tertentu mempunyai penaja. Mereka mendapat bayaran yang lumayan dari penaja masing-masing untuk memperjuangkan agenda mereka. Dengan membuat pautan ke laman-laman sedemikian, apatah lagi bertindak menjadi “bahan” untuk tulisan mereka, bererti membantu mereka “buat duit” sedangkan diri sendiri tidak mendapat apa-apa kecuali “risiko yang tidak berbaloi”. Lainlah kalau yang membuat pautan itu memang sebahagian dari ejen laman tersebut.

6.       Meskipun demikian, kebanyakan ahli melihat dan mengguna OKfb seperti berikut:

(i)         sebagaimana asalnya, iaitu ruang gunasama untuk warga Daerah Kunak bersembang, mengenali satu sama lain dan mengukuhkan silaturrahim melalui ruang maya), malah dipanjangkan kepada pertemuan dan pengukuhan perpaduan di alam realiti.

(ii)    sebagai ruang untuk bertukar-tukar pendapat mencari kaedah cara untuk memajukan serta memakmurkan Daerah Kunak untuk diri, keluarga dan masyarakat Kunak seluruhnya.

(iii)    sebagai ruang untuk mencari kaedah yang rasional melalui perbincangan bagi mengatasi masalah yang dihadapi untuk keharmonian dan kebaikan bersama.

Semoga yang demikian menjadi peranan sebenar OKfb.

Dengan peranan yang sedemikian, OKfb akan mempunyai halatuju yang sihat. Insya Allah ia boleh menjadi suatu kumpulan yang disegani dan pendapat ahli-ahlinya tidak dipandang ringan. Lebih dari itu ia boleh menjadi suatu “cermin” untuk para pemimpin dan pentadbir di daerah ini bagi muhasabah diri.

7.       Meski kebanyakan ahli menghendaki peranan dan halatuju seperti yang dinyatakan di atas, tindak-tanduk sebilangan kecil ahli menulis pos atau komen-komen ekstrim boleh menggelincirkan OKfb dari landasan halatuju yang murni. Bak kata pepatah, “Kerana nila setitik, rusak susu sebelanga”.

Oleh yang demikian ahli-ahli Okfb hendaklah MENGELAK daripada menulis pos, komen atau membuat pautan yang mengandungi perkara-perkara seperti berikut:

(i)          tuduhan kepada ahli, kumpulan, golongan atau individu tertentu tanpa bukti yang kukuh;

(ii)                kata-kata kesat atau menghina sesama ahli, golongan atau individu;

(iii)               menyentuh sensitiviti kaum atau agama;


(iv)     terang-terangan taksub atau menghina atau memburuk-burukkan parti politik tertentu; (OKfb bukan alat atau musuh mana-mana parti politik);

(v)              membelakangi Perlembagaan Negara;

(vi)                membelakangi tatasusila hubungan kemanusiaan dan moral kehidupan.

Monday, July 18, 2011

Orang Kaya Yang Miskin

Hari keempat saya dan rakan sekerja, termasuk Encik Halid, ketua di jabatan tempat saya berkhidmat menemani YB ADUN Kunak melawat penduduk kampung. Hari itu adalah hari Ahad, hari kelepasan bagi kebanyakan kakitangan kerajaan. Namun bekerja di luar waktu pejabat sudah biasa bagi saya dan rakan-rakan.

Ketika saya baru selesai mencatit bahan-bahan keperluan untuk membaikpulih sebuah rumah usang dengan dinding bocor di sana sini yang didiami oleh seorang ibu tunggal dan beberapa orang anaknya, seorang lelaki berbadan tegap dengan pakaian cukup kemas menepuk bahu saya dari belakang.

"Tuan," kata lelaki itu sambil menghulurkan kad pengenalannya kepada saya. "Tolong senaraikan nama saya untuk diberi bantuan 100 keping zink".

Saya memang kenal lelaki itu dan setahu saya rumahnya adalah yang paling besar di kampung itu. Hakikatnya, dia bolehlah digolongkan dari kalangan orang yang berada. Kebetulan rumahnya itu tidak jauh dan bumbungnya masih dapat di lihat dengan jelas dari tempat kami berdiri.

"Nampak macam masih bagus bumbung rumah tuan tu", jelasku kepada lelaki itu.

Lelaki itu ketawa kecil. Dia menjawab, "Bukan untuk bumbung rumah, tuan. Tapi saya mahu bikin setor".

"Setor? Untuk apa?"

"Simpan separuh saya punya barang-barang. Sudah 'ndak muat dalam rumah", jawabnya lagi.

Saya cuba menyembunyikan perasaan meluat dengan sikapnya itu, namun agaknya tergambar juga dengan kata-kata ku, "Maaf, tuan. Saya diarahkan untuk menyenaraikan bahan keperluan untuk membaiki rumah penduduk yang kurang kemampuan, bukan untuk membina setor untuk simpanan harta orang kaya yang miskin".

Di hadapan tangga sebuah pondok kecil pula YB berdiri lama berbual dengan seorang lelaki warga emas. Dari kejauhan saya lihat YB menghulurkan tangan yang agak tergenggam sedikit untuk berjabat dengannya. Saya kenal cara itu yang selalunya dilakukan YB apabila bertemu dengan warga emas atau orang yang sedang terlantar. Biasanya adalah RM yang YB hulurkan.

Saya berbisik kepada Encik Halid yang berdiri di sampingku, "Siapa pakcik tu?"

"Kesian beliau tu", jawab Encik Halid. "Dia sakit dan datang ke kampung ini untuk mendapatkan rawatan tradisi. Ramai kalangan anak-anaknya yang boleh dikatakan orang berada, tetapi kurang perhatian terhadap nasib bapanya".

Aku cuma dapat menggelengkan kepala menyesali sikap segelintir anak Adam.

Hati kecilku cuma mampu berbisik, "Orang kaya yang miskin".

Photo: Courtesy of Encik Halid Harun, Kunak.

Saturday, July 16, 2011

Antara Balat dan Alunan Lagu

Mentari sudah semakin lesu. Yang hampir ketinggalan Asar gelisah bergegas menuju musollah. Wangian Maghrib menghembus salam.

“Ada tiga buah rumah lagi yang perlu kita lawati”, kata Pengerusi JKKK Kampung Pangi Tengah.

“Teruskan”, jawabku sambil mempercepat langkah untuk mengikuti YB Datuk Nilwan dan beberapa rakan kami yang sudah agak jauh di hadapan. Titi kayu yang menghubungkan rumah ke rumah atas laut itu seakan menari mengikut irama derap langkah rombongan kami. Meragui kemampuan titi itu, aku kembali memperlahankan langkah.

“Cepat, bos!”, gesa pengerusi JKKK. “Datuk sudah menunggu tu”

“Iyalah…iyalah”, sahutku namun tetap dengan langkah berhati-hati. Tiba-tiba aku terdengar suara merdu dari celah-celah rumah berdinding papan usang dan kepingan zink yang sudah berwarna cokelat kerana karat. Aku menghentikan langkah, seperti ada sesuatu menyapa jiwa yang amat sukar untuk ditafsir.

Gamat atau Balat (nama tempatan) direbus sebelum dijemur

Penduduk mengadu permasalahan kehidupan harian mereka
kepada Datuk Nilwan
Antara keperitan hidup seharian dan harapan masa hadapan melalui perusahaan balat (gamat) dan rumpailaut, mereka masih mampu mendendangkan lagu. 

Belia Diminta Tubuhkan Pasukan Futsal Daerah Kunak

Kunak, 16 Julai 2011 – Hari ini, sebanyak 20 pasukan yang terdiri daripada belia-belia berusia 30 tahun ke bawah menyertai kejohanan futsal peringkat Daerah Kunak yang berlangsung di gelanggang Futsal Kampung Getah, Kunak.

Dalam ucapan perasmian kejohanan itu ADUN Kunak, YB Datuk Nilwan Kabang menasihatkan para pemain agar menggunakan kesempatan itu bukan sekadar untuk memburu kemenangan dalam pertandingan tetapi juga untuk mengukuhkan perpaduan antara pemain-pemain semua pasukan.






Datuk Nilwan juga meminta penganjur agar memilih dari kalangan pemain-pemain 20 pasukan itu untuk membentuk satu pasukan yang boleh diketengahkan sebagai Pasukan Futsal Daerah Kunak dalam kejohanan-kejohanan antara Daerah.
Kejohanan dianjurkan oleh kumpulan belia yang diketuai oleh Encik Hamid Bin Harun dan Encik Anil Ajeet Singh.

Thursday, July 14, 2011

Penduduk Pangi Terharu Dengan Lawatan Tiba-Tiba

Kunak, 14 Julai 2011 - Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah Kawasan N51 Kunak, Yang Berhormat Datuk Nilwan Kabang hari ini melawat ke beberapa buah kampung di Mukim Pangi untuk meninjau keadaan perumahan penduduk. Kampung-kampung yang dilawati adalah Kg Pangi Hujung, Kampung Pangi Tengah dan Kampung Hampilan.

Dalam lawatan bermula pukul 10:30 pagi sehingga pukul 5:00 petang itu, Datuk Nilwan telah melawat dan mengenalpasti 31 buah rumah penduduk yang memerlukan bantuan segera untuk pembaikan. Keutamaan diberikan kepada pengagihan zink untuk mengganti bumbung yang bocor.

Seorang warga emas terharu dengan lawatan Datuk Nilwan ke rumahnya yang tidak
disangka-sangka dan terus mendakap pemimpin kesayangannya itu.
Keluarga yang dilawati keseluruhannya menyambut ketibaan Datuk Nilwan yang tidak disangka-sangka itu dengan penuh mesra serta menyatakan rasa kesyukuran dan berterimakasih kepada pihak kerajaan atas perhatian yang diberikan kepada mereka. 

Bumbung rumah beratap nipah ini antara yang dicadangkan untuk diganti
dengan bumbung zink
Sebelum melakukan lawatan ke kampung itu, Datuk Nilwan yang baru tiba di Kunak pada pukul 9:00 pagi (dari Kota Kinabalu) sempat memanggil Pegawai Jabatan Air Kunak, Encik Jefri Eki, untuk penjelasan mengenai beberapa masalah ketidaksempurnaan sistem bekalan air yang sedang dihadapi oleh penduduk daerah ini. Perkara ini sedang hangat dibincangkan oleh penduduk Kunak melalui laman sesawang sosial facebook terutama dalam “Orang Kunak” facebook (OKfb).

Berikutan masalah bekalan air paip, penduduk Kg Dasar Baru ini
menggunakan air dari perigi ini untuk kegunaan harian
Terdahulu, Pembantu Pembangunan Masyarakat dari pejabat Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat (UPKR) Kawasan N51 Kunak telah meninjau aduan penduduk mengenai masalah bekalan air di Kampung Dasar Baru, bersama-sama dengan beberapa pengunjung aktif OKfb, termasuk seorang wartawan akhbar harian Daily Express, Encik Ibrahim Tabir. Beliau dan Encik Ibrahim kemudian menyertai perbincangan dan melaporkan hasil tinjaun berkenaan.

Wartawan Daily Express mendengar aduan penduduk Kg Dasar Baru
dengan diperhatikan oleh beberapa orang pengunjung aktif OKfb
Dalam perbincangan tersebut Encik Jefri telah memberikan penjelasan yang agak terperinci mengenai beberapa faktor yang menyebabkan ketidaksempurnaan sistem pada masa kini dan langkah-langkah yang sedang dalam peringkat perlaksanaan untuk memperbaikinya. Datuk Nilwan meminta Encik Ibrahim melaporkan dalam akhbar harian yang diwakilinya sebagaimana yang didengarnya sendiri dari Encik Jefri.

Sebahagian dari rombongan YB ADUN Kunak dalam lawatan ke Pangi
Turut hadir ialah Ketua Daerah Kunak Panglima Hussin Hj Ombit, Pegawai Kesihatan Kunak Encik Dolar Yakim, Pegawai Kemajuan Rakyat Puan Hjh Maimunah Datuk Hj Zainal, kakitangan UPKR Kunak dan beberapa orang ketua kampung dan pengerusi JKKK Daerah Kunak.

Tunggu laporan mengenainya oleh Ibrahim Tabir melalui akhbar harian Daily Express.

Monday, July 4, 2011

Jemputan Perhimpunan BERSIH Disambut Dingin oleh Komuniti "Cyber"




Dari respon "jemputan" event facebook "Himpunan Bersih":http://www.facebook.com/event.php?eid=157151477684559:
(sehingga 10:00 malam 4 Julai 2011)
Jumlah jemputan : 39,844
Akan hadir : 8,735 (21.92%)
Mungkin Hadir : 4,056 (10.18%)
Tidak Akan Hadir : 13,536 (33.97%)
Tiada Jawapan : 13,517 (33.92%)

Pandangan saya mengenai pendirian jemputan
#1. Akan hadir : Penyokong cadangan
#2. Mungkin hadir : Bersimpati dengan penganjur, tetapi masih meragui "benefit" cara tindakan.
#3. Tidak akan hadir: Tidak bersetuju dengan yang diperjuangkan dan/atau cara tindakan.
#4. Tiada Jawapan : Tidak berminat dengan perkara-perkara sedemikian. Masa, tenaga dan sumber (resource) lebih baik disalurkan kepada perkara-perkara lain.

Kesimpulan
Hanya 1/5 daripada komuniti cyber yg benar-benar merestui cadangan perhimpunan tsb. Lebih ramai yang kuat menentang.

Pada dasarnya, "demokrasi" adalah pelaksanaan kehendak majoriti, dan membelakangi atau melanggar kehendak majoriti adalah "anti-demokrasi".

Berdasarkan statistik di atas, jelas, jika perhimpunan yg diberi nama "BERSIH" diteruskan juga pada 9 Julai ini, ia adalah suatu tindakan "anti-demokrasi".

Saturday, July 2, 2011

KUNAK BUMI LELUHUR - Episod 1: Dari Ethiopia ke Tingkayu


Batu lahar berongga boleh ditemui di mana-mana di Daerah Kunak, sebuah daerah yang terletak di pantai timur Sabah. Penduduk daerah ini pada amnya tahu hubungan batu-batan ini dengan kesuburan tanah pertanian yang mereka usahakan, ada segelintir yang tahu asal usulnya, namun amat sedikit yang menyedari hubungan eratnya dengan sejarah penjelajahan dan kependudukan umata manusia di bumi nusantara.

Kira-kira 30,000 tahun dahulu, gunung yang kini dekenali sebagai Gunung Mostyn, telah meletup dan memuntahkan lahar ke segenap penjuru meliputi keseluruhan kawasan Daerah Kunak dan sekitarnya. Kesan dan fenomena aktiviti magma yang mengalir di bawah bumi Daerah Kunak dapat dilihat pada terowong kartz di Mostyn, kolam air panas di Sungang, Kolam Air Masin di puncak bukit di Tingkayu dan Kolam Lumpur di Binuang.
Lahar dari Gunung Mostyn yang mengalir ke barat daya telah menutupi laluan sebatang sungai, iaitu Sungai Tingkayu. Air sungai melimpah membanjiri kawasan pamah di sekitarnya. Maka terbentuklah sebuah tasik dengan anggaran keluasan 100 kilometer persegi. Di tepi tasik flora tumbuh subur. Ia menjadi padang ragut bagi haiwan-haiwan herbivor yang menarik pula haiwan-haiwan karnivor datang mencari mangsa. Pelbagai spesis ikan air tawar membiak dengan banyaknya.
Pada 150,000 tahun SM sekumpulan manusia zaman purba meninggalkan tanah kelahiran umat manusia di Afrika dengan menyeberang selat ke Yaman. 

Dari sana keturunan mereka berpecah haluan, generai demi generasi, menuju ke segenap penjuru bumi yang mudah mereka lalui. Selepas lebihkurang 120,000 tahun, iaitu sekitar 28,000 tahun SM, sekumpulan umat manusia, yang dianggarkan sebagai generasi ke 3,000 tiba di tepi Tasik Tingkayu. 

Melihat kekayaan sumber semulajadi di kawasan itu yang boleh menampung kehidupan, maka mereka mengambil keputusan untuk mendirikan penempatan di sekitar tasik ini.

Wednesday, May 11, 2011

Minum Kopi Kurangkan Risiko Barah Payudara, Kata Penyelidik

Hasil kajian yang diterbitkan dalam Jernal Breast Cancer Research pada 10 Mei 2011 menunjukkan bahawa wanita penggemar kopi bukan sahaja dapat menikmati minuman kegemaran mereka itu, malah minuman itu membantu mereka mengurangkan risiko untuk mengalami barah payudara.



Para pengkaji di Sweden itu mendapati bahawa peminat kopi di kalangan wanita  jarang menghidap barah payudara berbanding mereka yang kurang meminumnya. Walau bagaimanapun mereka juga mendapati beberapa faktor gayahidup lain turut mempengaruhi kadar berlakunya barah tersebut, termasuklah umur ketika mula mengalami menopos, senaman, berat badan, pendidikan dan sejarah insiden barah payudara dalam keluarga.

Setelah data diubahsuai dengan mengaitkan faktor-faktor tersebut mereka dapati kesan perlindungan kopi ke atas barah payudara hanya boleh diukur pada jenis ER-negatif.

Hasil kajian itu menunjukkan adanya persamaan dengan kajian yang dilakukan di Jerman.

Namun menurut laporan laman WebMD, Shumin Zhang, MD, ScD, seorang penyelidik di Harvard Medical School, mengingatkan yang hasil kajian itu kemungkinan besar merupakan suatu kebetulan semata-mata. Menurut beliau, mesej yang jelas dari kajian itu ialah: "Meminum kopi nampaknya tidak menyebabkan peningkatan risiko mengalami barah payudara."

Tuesday, May 3, 2011

Satu Lagi Gambar Wajah Jenazah Osama Bin Laden?

Gambar 1
Osama Bin Laden dilaporkan telah terbunuh dalam serangan pada 1 Mei yang dilakukan oleh tentera Amerika Syarikat di tempat persembunyiannya di Abbotabad, kira-kira 45 kilometer ke timur laut Islamabad, Pakistan.

Satu-satunya gambar wajah jenazah (sebelah kiri Gambar 2) pemimpin Al-Qaeda itu ialah yang disiarkan oleh televisyen Pakistan seperti di bawah ini:

GAMBAR disiarkan televisyen Pakistan menunjukkan  wajah Osama Bin Laden yang didakwa Amerika Syarikat berjaya dibunuh (kiri) berbanding gambar fail pemimpin Al-Qaeda itu. Bagaimanapun kesahihan gambar berkenaan masih dipertikaikan agensi berita antarabangsa berikutan gambar berkenaan berkedudukan sama. - Foto AFP
Gambar 2 - Foto AFP

Bagaimanapun kesahihan gambar berkenaan masih dipertikaikan agensi berita antarabangsa kerana kedudukan gambar jenazah tersebut sama dengan kedudukan gambar Osama yang diambil ketika sedang berucap.

"Superimpose" yang kami lakukan (Gambar 3 dan Gambar 4) menggunakan kedua-dua gambar dari AFP itu menunjukkan persamaan kedudukan yang tepat antara satu sama lain. Malah, bukaan bibir keduanya sama besar. 

Gambar 3

Gambar 4
Keraguan mengenai kesahihan kematian Osama semakin bertambah dengan laporan konon "jenazah Allahyarham" telah dikebumikan oleh pihak tentera Amerika Syarikat di laut. Dengan cara itu, tiada siapa yang dapat membuktikan bahawa jenazah itu benar-benar adalah jenazah Osama.

Oh ya, Gambar 1 adalah "percubaan" kami untuk menunjukkan bagaimana mudahnya mereka-reka wajah jenazah (kiri) menggunakan gambar sedia ada (kanan). Kami melakukannya dalam masa kurang dari lima minit!



Friday, April 29, 2011

Institut Penyelidikan Rumpailaut di Merotai: Bagaimana Cadangan Stesen Penyelidikan di Kunak?

Semasa melancarkan "Showcase Rumpailaut Negara 2011" di Tawau pada 28 April 2011, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar mengumumkan yang kementeriannya akan membina Institut Penyelidikan Rumpailaut Negara di Merotai bernilai RM15 juta menjelang tahun hadapan dan dijangka siap dalam tempoh dua tahun. Demikian, menurut laporan Utusan Borneo bertarikh 29 April 2011.


Cadangan untuk penyelidikan sedemikian telah dirancang untuk dijalankan di Parlimen Silam, amnya dan DUN Kunak khasnya, sejak tahun 2009 dengan kerjasama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Parlimen Silam dan DUN Kunak. Cadangan itu yang diberi nama "Projek Pembangunan Ekonomi Rakyat" atau singkatnya, PROPER telah dilancarkan oleh Ahli Parlimen Silam, YB Haji Salleh Bin Kalbi pada 01 Oktober 2009 di Kunak. (laporan kanjut)

Video Sidang Media sempena pelancaran PROPER

Walau bagaimanapun setahun lebih berlalu, iaitu pada 04 April 2011, barulah ada susulan dimana beberapa pengkaji dalam bidang akuakultur dari UKM datang ke Daerah Kunak untuk melakukan tinjauan. (laporan lanjut). Rombongan yang diketuai oleh Dekan Fakulti Sains dan Teknologi UKM itu kemudian memaklumkan kepada ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang, akan kesediaan mereka untuk menjalin kerjasama untuk penubuhan Stesen Penyelidikan Rumpailaut di Kunak yang dianggarkan bernilai RM2 juta. Perkara itu kemudian diumumkan oleh Datuk Nilwan Ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan ke-7 Persatuan Nelayan Kawasan Kunak pada 23 April 2011.


Dengan pengumuman penubuhan Institut Penyelidikan Rumpailaut di Merotai, apakah kerajaan, khususnya Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan menganggap perlu lagi penubuhan Stesen Penyelidikan Rumpailaut di Kunak?

Melepas lagikah orang Kunak?

Saturday, April 9, 2011

Satu Lagi Ciri Jelas Yang Membezakan Telur Tiruan Dengan Telur Asli

Kemungkinan terdapatnya telur tiruan dijual bercampur dengan telur asli tidak boleh diketepikan. Ini bererti, tidak mustahil di antara 30 butir telur dalam sekotak yang kita beli di pasaran, kemungkinan terdapat beberapa butir telur tiruan. Oleh itu, setiap kali membuka kulit telur untuk digoreng atau dimakan selepas direbus, hendaklah kita pastikan ianya betul-betul telur asli agar kita tidak termakan bahan yang bukan sahaja memudharatkan kesihatan tetapi mungkin juga mengandungi 'gelatin' dari haiwan yang diharamkan.

Satu daripada ciri telur asli yang belum dapat ditiru oleh 'pembuat telur tiruan' ialah lapisan kulit tipis atau membren yang terdapat pada telur asli seperti yang ditunjukkan dalam gambar di bawah.

Telur Asli mempunyai lapisan kulit dalam atau membren yang tipis
tetapi tidak pada telur tiruan




Thursday, April 7, 2011

Telur Tiruan Merbahaya :Bagaimana Membezakannya Dengan Yang Asli

Telur tiruan mengandungi bahan yang boleh memudharatkan kesihatan. 
Hari sudah larut malam dengan hujan kadangkala lebat, kadangkala sederhana. Dalam keadaan seperti itu, dengan cuaca dingin dan bunyi titisan air hujan pada bumbung seakan irama keroncong, biasanya mata ini mudah terpejam lena. Namun, berita TV pukul 8:00 malam tadi tentang kemasukan telur tiruan ke Pulau Pinang menyebabkanku terus terjaga. Yang demikian kerana anak-anak saya cukup menggemari "telur mata sapi". Untuk mengelakkan daripada memakan telur tiruan yang boleh memudharatkan kesihatan itu, cara untuk mengenali yang mana palsu dan yang mana asli mesti diketahui.



Menurut berita yang disiarkan melalui TV1 itu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di sini semalam. 

Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan. 

"Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati," katanya.

Cara-Cara Mengenali Telur Tiruan
  1. Kulit telur tiruan kelihatan lebih berkilat berbanding kulit telur asli, meskipun perbezaannya tidaklah begitu ketara.
  2. Cuba raba atau geserkan telur pada kulit anda. Kulit telur tiruan terasa lebih kasar berbanding telur asli.
  3. Telur tiruan berbunyi apabila digoncang (seperti bunyi air dalam botol kecil yang digoncang) kerana kandungan airnya terpisah dari bahan yang mengentalkannya.
  4. Isi telur asli berbau hanyir sedangkan isi telur tiruan tidak berbau atau berbau bahan kimia.
  5. Ketuk telur itu perlahan-lahan. Telur asli menghasilkan bunyi yang lebih nyaring berbanding telur tiruan.
  6. Apabila dibuka kulitnya, bahagian kuning dan putih pada telur tiruan bercampur dengan cepat kerana kedua-duanya diperbuat dari bahan yang sama.
  7. Apabila digoreng, bahagian kuning telur palsu merebak walau tidak disentuh.


Sebahagian dari proses membuat telur tiruan:
Menuang adunan bahan kimia ke acuan untuk membuat kuning telur palsu




Tuesday, April 5, 2011

Diary YB - Episod Banjir Kilat

Peristiwa yang digambarkan oleh ND Lala dalam lagunya Diari YB memang ada kebenarannya, sekurang-kurangnya ia berlaku kepada YB yang benar-benar berjiwa rakyat. Dihimpit masa untuk memenuhi jemputan, temujanji disamping tugas resmi. Keletihan minda dan fizikal untuk mendengar keluhan dan mencari jalan penyelesaian masaalah rakyat.

Berikut adalah secebis rutin harian yang biasa dilalui oleh ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang.


Pada Sabtu 2 April 2011, kira-kira pukul 7:20 malam hujan lebat telah turun mencurah-curah disertai dengan angin kencang. Hujan berterusan dan lebihkurang dua jam kemudian, saya mendapat panggilan telefon memberitahu bahawa YB Datuk Nilwan Kabang beserta beberapa orang pegawai dan kakitangan kerajaan telah turun ke kawasan yang dilanda banjir kilat di sekitar Kampung Getah dan Kampung Sungai Langgas.

Pada pandangan saya, Datuk Nilwan yang belum pulih sepenuhnya selepas menjalani pembedahan jantung awal tahun ini, telah mendedahkan kesihatannya kepada risiko yang tinggi, kerana bimbang akan keselamatan penduduk di kawasan yang terjejas banjir tersebut. Beliau telah turun untuk memastikan langkah-langkah sewajarnya diambil untuk menghulurkan bantuan kecemasan kepada penduduk bila diperlukan. 

Gambar-gambar berikut yang di-email-kan  oleh Encik Halid Harun, Pemimpin Kemajuan Rakyat Kunak kepada saya, menunjukkan keadaan pada malam itu.

Keadaan sejuk pada bahagian kaki boleh menyempitkan
pembuluh darah menyebabkan agihan aliran darah tidak
sekata dan tertumpu ke bahagian tubuh yang lebih hangat



Pada awal pagi keesokan harinya pula YB perlu berangkat ke Kota Kinabalu untuk memenuhi temujanji dengan seorang pengarah pada pagi Isnin, 4 April dan kembali lagi ke Kunak pada sebelah petang untuk bertemu rombongan penyelidik yang bercadang menubuhkan stesen penyelidikan di daerah ini. Di sebelah malam, selain daripada menerima kunjungan penduduk yang datang meminta surat sokongan dan sebagainya, YB melayan tetamu dari UKM Bangi dengan jamuan makan malam.

Rumah Datuk Nilwan di Kunak sememangnya tidak berpagar, dan mudah bagi sesiapa sahaja untuk berkunjung. Awal pagi keesokan harinya, seperti dalam lagu ND Lala, sudah ramai tetamu menunggu. Selepas itu, dalam pukul 10:30 pagi, YB bermesyuarat pula dengan pengerusi-pengerusi JKKK sehingga pukul 3:20 petang. Oleh kerana terlambat makan tengahari, keadaan fizikal YB yang belum pulih sepenuhnya kelihatan amat lemah, maka barulah YB meminta izin orang-orang di sekelilingnya untuk berehat.

Kepada yang ada cita-cita untuk menjadi ADUN Kunak, itulah segelintir "tip of the iceberg" yang perlu tuan/puan sanggup lalui bila bergelar YB untuk kawasan N51 Kunak.

Monday, April 4, 2011

Air Terjun Sri Bahagia Kunak

Tidak ramai penduduk Kunak yang mengetahui kewujudan air terjun tiga tingkat ini. Ia terletak di kawasan Kampung Sri Bahagia. Saya hanya mendapat tahu tentang tempat ini setelah Pengerusi JKKK kampung tersebut, Encik Abdul Rahman Pase, menunjukkan gambar di bawah ini. 





Oleh kerana saya belum melihatnya sendiri maka saya tidak dapat memberikan gambaran terperinci mengenainya. Insya Allah setelah membuat lawatan dalam waktu terdekat ini, saya akan menceritakan mengenai Air terjun Sri Bahagia itu dengan lebih lanjut.

UKM Minat Tubuhkan Stesyen Penyelidikan Di Kunak

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berminat untuk menubuhkan stesyen penyelidikan di Pangi Kunak, khususnya yang berkaitan dengan teknologi akuakultur. Perkara ini dinyatakan oleh Dekan Fakulti Sains dan Teknologi UKM, Professor Dr Sahrim Hj Ahmad selepas beliau dan enam orang penyelidik dari universiti tersebut melakukan lawatan tinjauan ke perairan Daerah Kunak pada pagi Isnin 04 April 2011.

Lawatan rombongan tersebut diiringi oleh Pegawai Daerah Kunak, Encik Susilo Sumarto, yang juga mewakili ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang. Turut mengiringi rombongan ialah Pegawai Perikanan Daerah, Pemimpin Kemajuan Rakyat Kawasan Kunak dan beberapa orang kakitangan beliau serta pemimpin-pemimpin masyarakat setempat.

Lawatan bermula dari jeti Kampung Pangi Tengah ke Pulau Burung, dan dari pulau terumbu tersebut  berpatah balik ke Pantai Sapang Air sebelum kembali ke jeti Kampung Pangi Tengah.
Pulau Burung
Pokok "Bonzai Semulajadi" di Pulau Burung 
Rombongan Lawatan
Gamat dari Daerah Kunak kini diekspot ke Langkawi
Menurut Prof Dr Sahrim, stesyen penyelidikan yang dicadangkan adalah bertujuan untuk membantu pengusaha bidang akuakultur di perairan Kunak khususnya, dan Teluk Lahad Datu amnya, untuk meningkatkan mutu dan kuantiti hasil pengeluaran, mempelbagaikan produk hiliran, seterusnya meningkatkan pendapatan. Pihaknya akan mengemukakan cadangan tersebut kepada pihak Kerajaan Negeri Sabah untuk dipertimbangkan.

Ketika ditanya mengenai kegiatan ekonomi berasaskan akuakultur di Daerah Kunak, Pegawai Daerah menjelaskan bahawa terdapat banyak perusahaan pemeliharaan rumpai laut di sepanjang pesisiran pantai Daerah Kunak, termasuk yang diusahakan oleh peserta Mini Estet Sejahtera (MESEJ) Atas Air di Pangi. Sebuah kilang memproses rumpailaut juga telah dibina, namun bekalan rumpailaut dari daerah ini tidak mencukupi permintaan kilang tersebut dan terpaksa mengambil bekalan tambahan dari kawasan di luar Daerah Kunak. Tambah beliau, Kunak juga kini membekalkan gamat kepada pengusaha gamat di Langkawi. 

Monday, March 28, 2011

80 Unit Rumah PPRT (PBR) Bukan 40 Unit

Bilangan rumah di bawah skim Projek Bantuan Rumah (PBR) atau dahulunya dikenali sebagai Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) bagi tahun 2010, untuk kawasan DUN Kunak yang disampaikan oleh ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang pada 26 Mac 2011 sebenarnya berjumlah 80 unit dan bukannya 40 unit. 

Datuk Nilwan menyampaikan replika kunci rumah PBR
kepada ketua isirumah penerima
Angka 40 yang dilaporkan oleh BERNAMA dan telah dipetik oleh beberapa media cetak, elektronik dan media alternatif, termasuk Berita Harian Online, sebenarnya adalah bilangan rumah PBR yang akan dibina di Daerah Kunak pada tahun 2011. Selain daripada pembinaan 40 unit rumah PBR baru bagi tahun ini, peruntukan untuk pembaikan 40 unit rumah golongan paling memerlukan juga telah disediakan dengan peruntukan daripada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW).

Replika kunci rumah untuk 80 unit rumah PBR yang dibina dalam tahun 2010 disampaikan oleh Datuk Nilwan kepada para ketua isirumah penerima di Dewan Masyarakat Kunak dalam satu majlis yang digabungkan bersama beberapa acara lain, termasuk Majlis Doa Kesyukuran. Turut disampaikan ialah bantuan keperluan rumahtangga kepada 81 penerima dan peralatan sekolah kepada 17 penerima, melalui peruntukan daripada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM).

"Backdrop" hiasan pentas dalam majlis doa kesyukuran
dan penyampaian beberapa kategori bantuan di Dewan Masyarakat Kunak
pada Sabtu 26 Mac 2011