Thursday, June 18, 2009

MENYINGKAP SEJARAH DAERAH KUNAK - BHG 5

Antara tahun 5000 SM hingga 2000 SM, Gua Madai terus sepi tanpa dihuni oleh manusia. Dalam tempoh tersebut tentunya kemahiran membina pondok dari kayu kayan dan pelepah semakin meningkat. Puak Madai terus menyususr pantai dan berpindah-randah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk mencari sumber makanan. Dalam perjalanan ini mereka bertemu pula dengan dua puak lain yang telah terpisah puluhan ribu tahun sebelumnya. Dua puak tersebut adalah Puak Taiwan dan Puak Sulawesi. Bersama mereka terus meneroka pesisiran pantai. Ramai di antara mereka yang sampai ke Bukit Tengkorak di Semporna.

Sekitar 30,000 SM di kawasan yang kini dikenali sebagai Indochina, beberapa puak telah terpisah dari rombongan Orang Purba Tingkayu (lihat Bahagian 1 siri ini) dan menuju ke kawasan yang kini dikenali sebagai Taiwan. Seperti Orang Purba Tingkayu mereke meneruskan kehidupan sebagai pemburu dan pengutip (hunter-gatherer) selama hampir 20,000 tahun.

Apabila blok-blok ais raksaksa cair sekitar 10,000 SM Taiwan telah terputus hubungan darat dengan tanah besar Asia dan juga Kepulauan Melayu. Kawasan berburu dan mengutip bahan makanan bagi Puak Taiwan menjadi amat terhad sedangkan populasi semakin bertambah. Dalam keadaan sedemikian Puak Taiwan mula meneroka dua perkara baru yang amat penting bagi kelangsungan hidup mereka. Pertama, bercucuk tanam untuk memastikan mereka mempunyai bekalan bijirin yang mencukupi. Kedua, mereka mula mempelajari cara-cara membina perahu agar mereka dapat menyeberang laut untuk berburu atau mengutip bahan makanan. Beberapa rombongan pelayar dari Puak Taiwan telah menyeberang kembali ke tanah besar Asia dan ada pula yang menuju ke selatan lalu menemui Pulau Luzon.

Di Bahagian 3 siri ini kita telah menyebutkan bahawa terdapat puak seketurunan Orang Purba Tingkayu yang telah menyeberang laut dari Kalimantan ke Mamuju di Sulawesi sekitar 16,000 SM. Mereka adalah moyang Orang Sulawesi dan merupakan manusia pertama yang menyeberang laut. Kemahiran dalam membuat perahu terus diperbaiki yang membolehkan mereka terus unggul sebagai pelayar paling tersohor di Hemisfera Selatan sehingga mereka digelar sebagai “The Vikings of the South Seas”.

Dengan terputusnya laluan darat, Orang Sulawesi kini menjadi peneraju dalam menghubungkan kembali puak-puak yang terpisah. Perjalanan laut telah membawa mereka ke Pulau Jawa, Sumatera, Borneo, Kepulauan Filipina, Papua, Kepulauan Pasifik dan Australia. Di kawasan-kawasan itu mereka telah bertemu dengan puak-puak yang telah terpisah sebelum terputusnya laluan darat. Dengan kedatangan Puak Taiwan, tiga kumpulan yang telah terpisah selama ribuan tahun kini bertemu kembali. Interaksi dikalangan ketiga-tiga kumpulan ini telah membentuk budaya, perwatakan, kemahiran dan bahasa suatu rumpun bangsa yang digelar oleh ahli-ahli sejarah dan antropologi sebagai Austronesian.

Di Bukit Tengkorak Semporna pengalaman dan kemahiran telah dikongsi bersama terutama dalam industri pembuatan tembikar. Bukti-bukti arkeologi telah menunjukkan bahawa interaksi meluas antara puak-puak tersebut memang berlaku pada 5000 SM atau lebih awal dari itu. Ciri-ciri tembikar Bukit Tengkorak pada zaman itu adalah sama dengan yang ditemui di Madai dan Baturong di Kunak, Balobok Semenanjung Sulu, Leang Tuwo Mane’e di Kepulauan Talaud serta Paso dan Ulu Leang di Sulawesi.

No comments: