Wednesday, June 10, 2009

CUTI SEKOLAH - MUSIM PENGANTIN

Bila musim cuti sekolah tiba maka ramai pula pasangan muda-mudi yang mengambil kesempatan untuk melangsungkan perkahwinan. Musim ini dipilih agaknya kerana untuk memberi kesempatan kepada rakan-rakan mempelai dari kalangan guru sekolah untuk turut memeriahkan majlis. Disamping itu, ibubapa yang mempunyai anak-anak yang masih bersekolah mempunyai lebih masa terluang untuk membantu dalam membuat persiapan majlis persandingan. Begitu pula sanak saudara, rakan serta handai taulan yang diperantauan mencari rezeki dapatlah pulang kampung untuk menghadiri majli perkahwinan itu.
Pada musim cuti sekolah kali ini yang bermula pada 30 Mei dan akan berakhir pada 14 Jun 2009 tidak kurang dari 23 pasangan di Daerah Kunak akan melangsungkan perkahwinan (mengikut bilangan jemputan kenduri kahwin yang saya terima sehingga kini). Letih juga melayan semua jemputan tu, tapi apa nak buat, kena jaga hati teman-teman. Inipun baru balik dari majlis perkahwinan di Kampong Simpang Empat, balik dan terus menulis pos ini. Semalam telah menghadiri majlis persandingan anak ADUN N51 Kunak (Mohd Safari & Rosimah) di Kg Kunak Jaya dan esok kena menghadiri jemputan di Desa Mostyn 2 pulak.
Dalam banyak-banyak majlis persandingan tu, saya rasa yang paling grand tentulah majlis bersanding anak YB tu. Mestilah kan... Semua penduduk Kunak kenal YB Nilwan yang berjiwa rakyat dan memang jemputan dihantar kepada semua 32 kampung melalui Ketua Kampung masing-masing. Turut hadir ialah Ahli Parlimen P188 Silam YB Tuan Haji Salleh Kalbi, ADUN N49 Tungku YB Datuk Ustadz Mohd Suhaili Hj Said, ADUN N50 Lahad Datu Datuk (Datu) Nasrun Datu Mansur, Pegawai Daerah Kunak Ensik Susilo Sumarto dan ramai lagi pemimpin-pemimpin masyarakat setempat.
Barangkali sesuatu yang menarik bagi majlis persandingn anak YB ADUN Kunak ini ialah ia tidak dilangsungkan di hotel-hotel besar atau dewan seperti lazimnya majlis yang diadakan oleh orang-orang kenamaan. Sebaliknya, ia diadakan di perkarangan rumah keluarga YB sendiri, bukan banglo besar, tetapi sebuah rumah kampung yang diwarisi dari ibubapa.
Majlis dimeriahkan dengan beberapa persembahan tarian tradisi oleh penduduk dari beberapa buah kampung. Malangnya, beberapa tarian tradisi yang dijadual untuk dipersembahkan pada malam itu seperti tarian tradisi suku kaum Kokos, Kadazan dan Bugis tidak dapat dilaksanakan kerana notis kepada pemimpin-pemimpin kumpulan tarian berkenaan terlalu singkat. Penari-penari tidak dapat dikumpulkan untuk membuat raptai.
Majis dimeriahkan lagi dengan persembahan oleh beberapa orang artis terkenal Sabah yang kebetulan berada di Daerah Kunak untuk sesi penggambaran drama tv bersiri, "Madai Menanti". Mereka termasuklah Ahmad Angking (D' Atomic Power), Ebby Cornelius (AF5), Liz (AF5) dan Den Bisa (penyanyi lagu-lagu Bahasa Bajau paling terkenal). Drama bersiri "Madai Menanti" mengandungi 13 episod dan akan mula disiarkan melalui RTM TV2 pada September tahun ini.
Saya sempat merakamkan 16 video klip persembahan-persembahan dan "highlight" pada majlis tersebut dan cuba memuatkannya ke youtube satu setiap hari bermula hari ini (klik).

No comments: