Sunday, February 6, 2011

Pimpinan Tertinggi NDP Letak Jawatan Tetapi Mubarak Terus Bertahan

Beberapa orang pemimpin tertinggi Parti Demokratik Kebangsaan (NDP) Mesir, termasuk Gamal Mubarak, letak jawatan pada Sabtu 5 Februari 2011 namun Presiden Mubarak tetap mempertahankan jawatannya. Langkah itu dilihat sebagai usaha untuk menenangkan penunjuk perasaan, tanpa menunaikan permintaan utama mereka - perletakan jawatan Mubarak.

Para penunjuk perasaan di jalan-jalan bandar di Mesir mendakwa langkah tersebut semata-mata seperti "pemberian gula-gula", dan bersumpah untuk meneruskan perjuangan mereka sehingga Mubarak berundur. Mereka berpendapat bahawa rejim pimpinan Mubarak sedang bersandiwara dalam usaha untuk meletihkan penunjuk perasaan. Rejim itu dilihat sebagai melakonkan reformasi demokrasi yang cetek, sementara mengekalkan monopoli kuasa yang sudah berakar umbi.

Sesiapa sahaja boleh menjadi presiden yang lebih baik daripada Mubarak
Apabila ditanya, kenapa tidak menunggu sehingga September untuk Mubarak berundur diri, seorang penunjuk perasaan menjawab, "Sebab kami tidak lagi percaya kepadanya".

Ditanya mengenai kebimbangan pihak tertentu akan berlakunya huru-hara di mesir andai berlaku "kekosongan kuasa" (power vacuum) jika Mubarak letak jawatan, siapa yang akan menggantikannya, seorang wanita dari kalangan penunjuk perasaan menjawab selamba, "Sesiapa sahaja lebih baik daripada dia".

Atas: Safwat el-Sharif, Bawah: Gamal Mubarak bersama isterinya, Khadiga
Enam pimpinan utama NDP yang berundur termasuklah dari kalangan ahli politik Mesir yang paling berkuasa - dan paling tidak disukai oleh orang Mesir. Antaranya ialah setiausaha agung NDP, Safwat el-Sharif, dan anak presiden, Gamal Mubarak.

No comments: