Saturday, November 13, 2010

Duit Perak Satu Ringgit Pernah Beredar di Daerah Kunak

Duit perak satu ringgit ini pernah digunakan dalam urusan jualbeli di kawasan Daerah Kunak ratusan tahun dahulu.

Saya beli ringgit dalam simpanan saya ini dari seorang lelaki warga Kunak dalam tahun 1986. Menurut beliau, dia menemui ringgit tersebut bersama dengan beberapa barangan lama yang disimpan oleh keluarganya.

Adanya ringgit tersebut dalam simpanan orang Kunak menunjukkan adanya perdagangan dengan pihak British di rantau ini pada masa tersebut.







Tahun Cetak-Relau : 1899
Denominasi : Satu Ringgit
Tanda Relau : C (Relau Calcutta)
Berat : 26.95 gm
Garispusat : 41mm
Bahan : Perak


Kepala : Britannia berdiri di pantai, memegang tombak bermata tiga di tangan kanan dan perisai British di tangan kiri, dengan latarbelakang sebuah kapal dagang yang sedang berlayar.
Tulisan: ONE DOLLAR \ 1899

Ekor: Corak ala-Arab dengan simbol budaya Cina di tengah melambangkan ketahanan, dan tulisan Cina serta Jawi untuk denominasi.

Dengan meningkatnya kepentingan dagang British di rantau timur, terutama selepas menduduki Singapura pada tahun 1819 dan Hong Kong pada tahun 1842, maka perlulah matawang khusus disediakan supaya jajahan British tidak lagi bergantung kepada matawang-matawang asing yang sedang beredar pada masa itu.

Ringgit dagangan British ini mula dicetak-relau dalam tahun 1895 untuk kegunaan Hongkong dan Kawasan Selat. Namun selepas matawang Selat diperkenalkan pada tahun 1903, ringgit ini cuma digunakan di Hong Kong sahaja, dan yang terakhir dikeluarkan ialah pada tahun 1935. 

Ringgit seperti ini dikeluarkan di dua relau, iaitu di Bombay dan Calcutta. Tanda relau terdapat pada mata tombak yang tengah, 'B' untuk Bombay dan 'C' untuk Calcutta.
Ringgit serupa ada ditawarkan untuk jualan dengan harga katalog RM150.00.



2 comments:

Unknown said...

Dari mana penuis blog e menapakan sumber penulisan berkenaan dengan kunak ne?

Unknown said...

darimana penulis blog ne dapat sumber mengenai penulisan berkenaan daerah kunak ne? boleh share x sumber penulisan ne