Monday, November 15, 2010

Pengunjung Menikmati 120 Jenis Kuih Muih

Sebanyak 120 jenis kuih-muih tradisional dipamer dan dijamukan kepada para pengunjung dalam acara Pesta Kuih 1Malaysia anjuran SK Skim Kokos (SKSK) di Kunak.

Menurut ketua kampung Kampung Skim Kokos, Encik Renzie Hj Lyta, kuih-muih tersebut disediakan dan disumbang oleh ibubapa murid, guru-guuru SKSK dan penduduk Kampung Skim Kokos. Penduduk dari kampung berdekatan iaitu Kg Cenderawasih, Kg Simpanng Empat dan Kg Kunak Jaya turut menyumbang beberapa jenis kuih-muih.

Pengerusi Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) SKSK Encik Rosli Hj Seberth memberitahu bahawa acara seperti itu julungkali diadakan di daerah ini.

Dalam ucapan alau-aluannya, Guru Besar SKSK Encik Ahmadidin Rosidin berkata bahawa pada peringkat awal perancangan program itu, ia hendak dimasukkan ke dalam Malaysia Book of Records, namun atas beberapa masalah teknikal ia tidak dapat dilaksanakan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sabah Kawasan N51 Kunak, Datuk Nilwan Kabang memuji kerjasama erat yang ditunjukkan oleh guru-guru, ibubapa dan penduduk kampung. Katanya, banyak perkara yang membawa kebaikan bersama boleh dicapai jika kerjasama seumpama itu berterusan dipraktikkan dan diperteguhkan.
Di meja hadapan kek cokelat dengan "chocolate bar" 1Malaysia
Berbagai jenis kuih lapis dan puding
Kuih sarang semut, kuih Sikapor dan kuih gulung
Sumbangan kuih-muih terus datang mencurah-curah
Para pengunjung menikmati kuih-muih...mmm..yummy!!

Turut hadir dalam acara tersebut ialah Pemimpin Kemajuan Rakyat Kunak Encik Halid Harun, Pegawai Pelajaran Daerah Kunak Encik Zamri Pehakan dan Pengerusi Koperasi Skim Kokos Haji Hijoo Isman.


No comments: