Monday, January 4, 2010

15 JANUARI - GERHANA MATAHARI CINCIN PALING LAMA

Gerhana matahari annular (bentuk cincin) dijangka akan berlaku pada 15 Januari, di beberapa bahagian Afrika, India dan China. Oleh kerana bulan pada ketika itu berada pada kedudukan apogee (titik orbitnya yang paling jauh dari Bumi) dan Bumi baru sahaja melepasi perihelion (jarak paling dekat dengan matahari), bulan kelihatan lebih kecil dari biasa manakala matahari tampak lebih besar.
Dari kawasan gerhana, bulan hanya menutupi kira-kira 92 peratus pandangan terhadap matahari, yang bermakna 4 peratus kawasan matahari disekeliling akan kelihatan dan membentuk "cincin". Dengan itu, fasa cincin akan terbentuk selama 11 minit 8 saat, suatu masa yang agak panjang bagi gerhana annular. Ia dikatakan sebagai gerhana annular yang masanya paling panjang dalam Millenia ke-3 ini. Rekod masa itu tidak akan diatasi sehingga tahun 3043!
Bumi berada pada kedudukan perihelion (lebihkurang 147 juta km dari matahari) di awal Januari setiap tahun dan akan berada pada kedudukan aphelion (jarak paling jauh dari matahari, iaitu lebihkurang 152 juta km) di awal Julai.

No comments: