Saturday, October 24, 2009

KHIDMAT DOKTOR PAKAR DI KAMPUNG PANGI KUNAK

Kunak, 24 Oktober 2009. Penduduk dari Kampung Pangi Kunak dan 5 buah kampung yang berhampiran hari ini beramai-ramai menuju ke Sekolah Kebangsaan Pangi. Kali ini mereka datang ke sekolah bukan untuk mesyuaBoldrat PIBG tetapi untuk mendapatkan perkhidmatan dari beberapa orang doktor pakar.

Seramai 8 orang doktor pakar itu, diketuai oleh Dr Wan Muhaizan datang bersama rombongan seramai 30 orang ahli akademik dan profesional dalam pelbagai bidang yang diketuai oleh Dr Hj Azizan Ahmad, Naib Presiden 3 Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia (HALUAN).

Antara aktiviti yang dijalankan di SK Pangi itu ialah pemeriksaan kesihatan keluarga dan kanak-kanak. Kajiselidik juga diadakan untuk mendapatkan maklumat berkenaan hubungkait antara penyakit tertentu dan cara pemakanan serta sosioekonomi masyarakat setempat.

Menurut Dr Wan Muhaizan, rawatan percuma serta ubat-ubatan diberikan kepada penduduk yang mengalami masalah keseihatan yang tidak serius, manakala bagi kes-kes yang lebih berat akan dirujuk ke pihak Hospital untuk tindakan lanjut.

Perkhidmatan tersebut adalah sebahagian daripada aturcara Program Pembangunan Minda Rakyat anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dengan kerjasama HALUAN Malaysia.

Terdahulu, Dr Wan Azizan dan beberapa ahli profesional dalam bidang binaan telah meninjau kawasan cadangan tapak perkampungan baru di Kampung Kunak Tiga.

Mewakili YB Encik Nilwan Kabang (ADUN Kunak) untuk mengiringi rombongan ialah Pegawai Kemajuan Masyarakat, Puan Hjh Maimunah Datuk Zainal dan Pembantu Pembangunan Masyarakat, Encik La Runa dari Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat (UPKR) Kawasan N51 Kunak.

No comments: