Friday, October 9, 2009

FENOMENA TAHUN 2012

Sebuah lagi filem dari pengarah Roland Emmerich (yang juga pengarah bagi dua buah filem terdahulu tentang kemusnahan sejagat, Independence Day dan The Day After Tomorrow) dijangka mula ditayangkan pada November tahun ini. Filem bertajuk “2012” itu menggambarkan senario hari kiamat yang dikatakan akan berlaku pada 21 Disember 2012.

Fenomena 2012 merupakan suatu tanggapan akan berlakunya peristiwa dahsyat pada tahun 2012. Ramalan itu pada asasnya berdasarkan kepada kalendar Tamaddun Maya yang berakhir pada 21 Disember 2012. Banyak spekulasi yang dikaitkan pada tarikh tersebut termasuklah interpretasi beberapa lagenda, tulisan kuno, perkiraan dan takwil, serta tidak ketinggalan dakwaan adanya campurtangan makhluk asing.

Pandangan tentang berlakunya kiamat pada tahun 2012 mula disebarkan oleh History Channel pada tahun 2006 menerusi dokumentari bertajuk “Decoding the Past: Mayan Doomsday Prophecy”. Ia mengambil ilham dari teori-teori yang pernah dikemukakan oleh John Major Jenkins, namun beliau sendiri menganggap bahawa dokumentari tersebut sebagai suatu “keghairahan hari kiamat yang melampau dan merupakan sensasionalisma kebudak-budakan yang terok”. Salah seorang daripada penulis skripnya merupakan penulis fiksyen sains. Oleh kerana rancangan tersebut mendapat sambutan yang hangat beberapa siri lain menggunakan tema yang serupa segera menyusul antaranya, 2012, End of Days (2006), The Last Days on Earth (2008), Seven Signs of the Apocalypse (2008) dan Nostradamus 2012 (2008).

Komuniti saintifik menolak idea tentang berlakunya peristiwa globalpada tahun 2012 yang berlandaskan interpretasi kalendar Tamadun Maya itu sebagai suatu sains palsu dan penyalahhtafsiran ke atas sejarah Tamadun Maya.

Saya pernah membaca sebuah teks Khutbah Jumaat dari buku “Penuntun Khutbah Komplit” susunan Mohd Abdai Rathomy, terbitan Ahmad Nabhan Surabaya dimana disebutkan bahawa hari kiamat akan berlaku pada hari Jumaat. Apabila saya memeriksa tarikh 21 Disember 2012 (menggunakan Excel), ternyata tarikh itu jatuh pada hari Jumaat! Kebetulan agaknya kerana biasa juga saya dengar dari sesi ceramah dan kuliah subuh yang hari kiamat hanya berlaku selepas munculnya Al-Masih.

WALLAHU ALAM.

No comments: