Friday, October 9, 2009

DUNIA HADAPI SATU LAGI KRISIS BESAR - OBAMA TERIMA HADIAH NOBEL

Jawatankuasa Nobel di Norway hari ini mengisytiharkan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama sebagai pemenang Hadiah Nobel Keamanan bagi tahun 2009. Pengistiharan tersebut telah mengejutkan berbagai pihak dengan alasan pencapaian Obama dalam usaha keamanan dunia belum lagi menonjol.

Pengumuman itu dibuat ketika Obama sedang menghadapi berbagai cabaran di negaranya sendiri. Di peringkat dalaman, beliau masih dalam usaha mendesak Kongres untuk meluluskan rang undang-undang bagi merombak sistem penjagaan kesihatan negara. Di peringkat dasar hubungan luar pula beliau sedang bergelut dengan sokongan yang merundum dari partinya (Democrat) sendiri berhubung peperangan di Afghanistan. White house sedang hangat dengan perdebatan samada menghantar lebih ramai tentera kenegara itu seperti yang diminta oleh pegawai pemerintah tentera Amerika di Afghanistan.

Bagi Abu Zuhri dari Hamas, adalah terlalu awal bagi Obama (yang baru 9 bulan menduduki kerusi presiden negara paling berkuasa di dunia itu) untuk menerima Hadiah Nobel tersebut. Selama ini memang telah banyak perancangan dan janji yang dibuat olehnya dalam usaha mencapai keamanan namun belum ada perancangan yang telah dilaksanan dan janji belum dikota. Begitu pula, dia belum lagi berbuat sesuatu yang ketara untuk memastikan keadilan terhadap masyarakat Islam – masyarakat yang menyambut kemenangannya dalam pertandingan merebut kerusi presiden Amerika Syarikat dengan gembira dan penuh harapan.

Menepis kritikan yang mendakwa Obama belum lagi membuktikan diri layak menerima hadiah itu, Pengerusi Nobel, Thorbjorn Jagland menjawab, “Persoalannya ialah siapakah pada tahun ini yang paling banyak melakukan perkara untuk keamaanan? Dan siapa dalam hal ini yang telah melakukan lebih daripada Barack Obama?”

Meneliti jawapan Jagland itu, jelaslah bahawa dunia sedang menghadapi satu lagi krisis yang amat besar -->Dunia sedang kekurangan tokoh keamanan! Tidak hairanlah jika di sana-sini berlaku pergolakan.

No comments: