Thursday, October 29, 2009

HALATUJU NEGARA vs KEHENDAK RAKYAT – BHG 1

Pada dasarnya, halatuju sesebuah negara yang merdeka dan berdaulat adalah ditentukan oleh rakyatnya sendiri, lainlah ceritanya jika negara itu dikuasai oleh pemerintah diktator kuku besi.

Namun begitu, sering berlaku dimana dasar negara tidak menggambarkan hasrat dan kehendak majoriti rakyatnya, hatta di negara-negara pengamal demokrasi. Apabila perkara sedemikian berlaku rakyat mula menuding jari kepada pemimpin dan pemerintahannya, diikuti dengan sesuatu bentuk bantahan. Ada kalanya bantahan itu secara aman dan tidak jarang pula yang menimbulkan huru-hara.

Para pemimpin negara pengamal demokrasi pada amnya berusaha memenuhi hasrat majoriti rakyatnya, demi memastikan rakyat akan memilih mereka atau parti mereka semula dalam pilihanraya berikutnya. Jelasnya, perubahan kepimpinan sesebuah negara pengamal demokrasi dari sesuatu kumpulan atau parti kepada kumpulan atau parti lain, adalah jelmaan keadaan dimana halatuju kepimpinan tidak sehaluan dengan aspirasi dan kehendak rakyatnya.

Persoalannya ialah, kenapakah banyak terjadi halatuju kepimpinan tidak sehaluan dengan kehendak rakyat sehingga menyebabkan berlakunya pertukaran kepimpinan, demonstrasi, revolusi, bahkan sehingga rampasan kuasa?

Ada dua kemungkinan. Pertama, rakyat enggan mengambil tahu akan masa depan negara sendiri. Kedua, kerajaan kurang peka kepada kehendak rakyat.

No comments: