Thursday, October 15, 2009

ISRAEL RANCANG SERANG IRAN

Menurut satu laporan sebuah majalah di Perancis, Le Canard Enchainé, Israel sedang membuat persiapan untuk menyerang Iran selepas Disember tahun ini. Laporan yang dipetik radio Israel itu mendakwa bahawa pihak Israel telahpun membuat tempahan resyen (bekalan makanan) tempur berkualiti tinggi dari sebuah pekilang makanan di Perancis untuk kegunaan anggota tentera unit elit. Anggota simpanan unit berkenaan yang berada di luar negeri juga telh dipanggil pulang untuk persiapan.

Laporan itu juga menyebut Ketua Pegawai Am Angkatan Pertahanan Israel (IDF), Lt.-Gen Gabi Ashkenazi memberitahu rakan sejawatannya di Perancis, Jean-Louis Georgelin, Israel tidak bercadang untuk membom Iran tetapi akan menghantar beberapa pasukan elitnya untuk melakukan kegiatan tertentu di bumi Iran.

Menurut laporan majalah itu lagi, kemungkinan besar “kegiatan” tersebut melibatkan kerja-kerja sabotaj ke atas fasiliti nuklear Iran serta pembunuhan terancang terhadap saintis-saintis nuklear terkemuka republik itu.

Mungkinkah kenyataan Ashkenazi itu merupakan satu lagi provokasi untuk meniup kemarahan pihak Iran menjelang rundingan degan G5+1 (AS, Britain, Rusia, Perancis dan Cina, campur Jerman) dan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) mengenai program nuklear Iran pada 19 Oktober di Vienna?

Israel dan AS selama ini memang tidak pernah menolak kemungkinan untuk menggunakan ketenteraan untuk memaksa Iran menghentikan program nuklearnya yang kedua-dua negara tersebut dakwa sebagai melibatkan pembuatan senjata nuklear.

Nampaknya mereka masih cuba menggunakan taktik kotor dan perangkap yang sama seperti yang mereka gunakan untuk mendapat alasan menjajah Iraq.

No comments: