Saturday, October 10, 2009

KEMATIAN SEBAHAGIAN DARI KEHIDUPAN

Seorang nenek berusia 79 tahun Susie Weadock telah didiagnosis sebagai mengalami barah bermula pada usus besarnya kemudian merebak ke hati. Beliau menolak tawaran untuk kemungkinan memperpanjang usia dengan menjalani kemoterapi dengan menegaskan yang beliau tidak mahu menjalani penghujung usianya sebagai pesakit. Sebaliknya, beliau ingin terus meneroka kehidupan ini dengan penuh keriangan dan mempelawa orang lain untuk turut serta.

Susie terus melibatkan diri dalam aksi mencabar termasuk berenang bersama jerung, berakit melalui sungai deras serta terjun bungee dari cerunan setinggi 400 kaki di Sungai Zambezi Afrika.

Dalam rancangan Early Show (CBS) yang dihoskan oleh Maggie Rodriguez, Susie memberitahu, “Rasanya saya tidak pernah takut menempuh sesuatu yang belum diketahui. Saya menganggapnya sebagai suatu cabaran.”

Dalam rancangan yang sama pada Jumaat lepas Susie berkata, “Nikmatilah kehidupan. Sungguh, nikmatilah ia. Ia suatu anugerah.”

Susie juga telah terjun luncur dari ketinggian 2,500 kaki dengan disaksikan oleh ahli-ahli keluarganya. “Hebat,” kata Susie. “Memang hebat. Sungguh damai di atas sana. Saya benar-benar merasa seperti seekor burung.”

Mutakhir, Susie telah melakukan terjun payung dari pesawat. Beliau juga merancang untuk pergi berenang bersama ikan lumba-lumba dan menunggang keldai menuruni ngarai Grand Canyon.

“Apakah nasihat puan kepada mereka yang berduka?” tanya Maggie kepada beliau.

“Lupakan. Lupakan. Saya tidak ada masa untuk yang demikian. …Saya hargai kehidupan. Sungguh, saya hargainya. Saya sangat, sangat, sangat bertuah,” jawab Susie.

Bagi Susie, kematian adalah sebahagian dari kehidupan. Kata beliau, “Kematian tidak semestinya merupakan penghujung. Boleh jadi ia suatu permulaan. … Kematian hanyalah satu lagi lembaran hidup dalam kembara yang berbeda di tempat lain.”

Sesuatu iktibar mungkin boleh diambil dari perjalanan hidup Susie.

Beliau kini dalam facebook dengan menggunakan nama The Weadock Bucket List.

No comments: