Monday, November 26, 2012

Tanpa Kalkulator

Kadangkala dalam kehidupan seharian kita perlu mengira dengan cepat untuk segera membuat keputusan. Dua hari lepas saya menemani isteri ke pekan untuk membeli barangan keperluan harian keluarga.

Ketika saya menghidupkan enjin kereta untuk berangkat pulang isteri saya baru teringat yang dia hendak membeli minyak masak sebagai persediaan bahan perusahaan kecilnya. Dia bertanya kepada saya berapa botol lagi minyak masak yang boleh dia beli dengan baki duitnya yang tinggal RM103.00. Selalunya dia membeli minyak masak dalam botol 5kg dengan harga RM14.70 sebotol.

Biasanya untuk menyelesaikan persoalan matematik sedemikian kita akan mula melakukan operasi bahagi. Tanpa kalkulator tentu agak sukar namun dengan kecanggihan teknologi dewasa ini, applikasi kalkulator terdapat pada hampir semua telefon bimbit. Walau bagaimanapun kadangkala terdapat juga masalah - bateri lemah atau telefon tertinggal. Demikian yang dihadapi isteri saya pada hari itu. Baru sahaja dia membuka applikasi kalkulator, telefon bimbitnyapun padam kerana bateri yang lemah.



Saya memberitahunya yang dia ada baki 10sen lagi jika dia beli 7 botol minyak masak.

Cara perkiraan saya adalah seperti berikut:
- Bulatkan RM 14.70 kepada RM15.00
- Darab dengan angka genap supaya hasilnya menghampiri RM 103
  > 2 --> RM 30
  > 4 --> RM 60
  > 6 --> RM 90 (paling menghampiri RM103)
  > 8 --> RM 120
  (Cara ini memudahkan perkiraan kerana apabila angka yang berakhir dengan 5 didarab dengan angka genap akan menghasilkan puluh)
- (A) RM 103 - RM 90 = RM 13 (baki duit jika membeli 6 botol dengan harga RM 15.00 sebotol)
- (B) RM 15.00 - RM 14.70 = RM 0.30 (lebihan perkiraan keatas harga sebenar)
- (C) RM 0.30 x 6 = RM 1.80 (jumlah lebihan perkiraan keatas jumlah harga sebenar)
- A + C --> RM 13.00 + RM 1.80 = RM 14.80 (cukup untuk membeli sebotol lagi dan ada baki 10sen).

Selamat mencuba ...

No comments: