Monday, November 19, 2012

Pejabat Daerah Kunak

Pejabat Daerah merupakan penyelaras utama ke atas semua aktiviti pembangunan di peringkat daerah juga sebagai pejabat perantara di antara rakyat dengan Urusetia Negeri (State Secreteriat) dan Kerajaan Persekutuan.

Pejabat Daerah Kunak terletak berhampiran dengan padang pekan dan berhadapan dengan sebuah sekolah jenis kebangsaan, iaitu SJK Pai Sheng. Seseorang pengunjung ke Pekan Kunak, samada dari Tawau, Lahad Datu, Semporna atau bahagian barat Daerah Kunak akan melalui bulatan yang di tengahnya terdapat 3 replika udang. 

Untuk sampai ke pekan Kunak pengunjung hendaklah mengikuti bahagian jalan yang menghala ke timur dari bulatan tersebut. Di sebelah kiri akan kelihatan pejabat Jabatan Kerja Raya (JKR). Selepas itu terdapat simpang di sebelah kiri, tetapi pengunjung dinasihatkan jangan mengikuti jalan tersebut untuk ke Pejabat Daerah. Jalan itu menuju ke tanah perkuburan, pejabat SESB dan Kampung Bagiang. Selepas jalan itu barulah terdapat lorong masuk menuju ke Pejabat Daerah Kunak. 

Di kawasan itu juga terdapat pejabat beberapa jabatan dan agensi kerajaan anatranya ialah Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat(UPKR), Jabatan Hal Ehwan Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS), Majlis Hal Ehwal Anak Negeri Sabah (MHEANS), RELA, Ko-Nelayan, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Jabatan Belia dan Sukan.

Lokasi Pejabat Daerah Kunak



Pegawai Daerah adalah selaku Ketua Jabatan dan Ketua Pentadbir kepada empat bahagian yang terdapat di dalam pentadbiran pejabat ini. Bahagian-bahagian tersebut dikenali sebagai Bahagian Pentadbiran & Kewangan, Bahagian Pembangunan Luar Bandar, Bahagian Mahkamah Anak Negeri, dan Bahagian Tanah. Bahagian-bahagian berkenaan masing-masing ditadbir oleh seorang ketua:
Bahagian Pentadbiran Am & Kewangan - Diketua oleh Penolong Pegawai Daerah (Pentadbiran).
Bahagian Pentadbiran Pembangunan Luar Bandar - Diketuai oleh Penolong Pegawai Daerah (Pembangunan).
Bahagian Pentadbiran Mahkamah Anak Negeri - Diketuai oleh Ketua Daerah.
Bahagian Pentadbiran Tanah - Diketuai oleh Penyelia Tanah.



Alamat dan Nombor Telefon:
Pejabat Daerah Kunak, Peti Surat No. 1
91207 Kunak, Sabah, Malaysia
 
No. Tel :089-852273 / 089-851478 (Operator)
 089-851273 (Peg. Daerah)
No. Faks :089-851398

Sila klik di sini  untuk maklumat lanjut mengenai Pejabat Daerah Kunak.

No comments: