Thursday, November 22, 2012

Malaysia antara 10 Negara Paling Bahagia

"Malaysia adalah antara 10 negara paling bahagia di dunia", demikian jelas Ketua Polis Daerah Kunak DSP Mohamad Razali dalam ucapan alu-aluannya pada Program NKRA PDRM Bersama Pelanggan di Dewan Sri Kunak pagi tadi (Khamis, 22 November 2012). Beliau yang merujuk kepada Index Kebahagiaan negara-negara di dunia dalam "World Happiness Report" (WHR) memberitahu bahawa antara faktor yang menyumbang kepada kebahagiaan ialah keselamatan dan ketenteraman.

"Oleh yang demikian kerjasama tuan-tuan dan puan-puan dengan pihak polis dalam mebenteras jenayah, khususnya di daerah Kunak ini amat diharapkan", kata DSP Mohamad Razali. "Mudah-mudahan dengan yang demikian keadaan hidup kita di negara ini bertambah gembira dan bahagia".

Seruan itu disokong penuh oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah Kawasan N51 Kunak Yang Berhormat Datuk Nilwan Kabang dalam ucapan beliau selepas itu. Dalam majlis yang dihadiri oleh ketua-ketua kampung, pengerusi-pengerusi JKKK, ketua-ketua jabatan kerajaan, wakil-wakil syarikat swasta, dan orang ramai, beliau turut menyeru para hadirin agar mendoakan kemakmuran dan kebahagiaan kepada saudara-saudara mereka dan mengelak daripada memohon kehancuran kepada sesama umat Islam.


Malaysia mendudki tempat ke-8 dalam Indeks Kebahagiaan negara-negara di dunia mengikut senarai WHR. Negara maju Amerika Syarikat menduduki tempat ke-23, Jepun di tempat ke-34, dan Korea ke-38. Rakyat rejim tidak berperikemanusiaan (Israel) pula sangat tidak bahagia dengan menduduki tempat ke-64. Negara-negara yang baru sahaja mengalami pemberontakan juga berada pada kedudukan yang rendah misalnya Mesir (36) dan Algeria (48) manakala Libya dan Syria tidak tersenarai (melebihi kedudukan ke-100).

Menurut WHR kebahagiaan seseorang dipengaruhi oleh interaksi genetik individu berkenaan dengan dua jenis keadaan, iaitu keadaan luaran dan keadaan peribadi. 

Antara faktor luaran utama yang mempengaruhi tahap kebahagiaan seseorang ialah:
  • pendapatan
  • pekerjaan
  • masyarakat dan pentadbiran (kerajaan)
  • nilai dan agama
manakala ciri-ciri peribadi utama yang mempengaruhi pula ialah:
  • kesihatan mental
  • kesihatan fisikal
  • pengalaman keluarga
  • pendidikan
  • jantina dan umur

Dengan yang demikian kebahagiaan seseorang pada sesuatu masa amat bergantung pada keseluruhan perjalanan hidupnya. Keadaan "luaran" hidupnya pada masa kini adalah penting, tetapi demikian pula ciri-ciri peribadi yang telah terbentuk pada dirinya di sepanjang sejarah kehidupannya.

No comments: