Thursday, October 14, 2010

Indomie Berbahaya?

Taiwan menarik balik penjualan mi segera jenama Indomie di negara tersebut. Pihak berkuasa Taiwan  mengumumkan perkara itu pada Jumaat, 8 Oktober 2010, kerana mi berkenaan mengandungi bahan pengawet methyl p-hydroxybenzoate dan asid benzoik. Bahan pengawet berkenaan hanya dibenarkan penggunaannya untuk produk kosmetik.
Indomie adalah produk PT Indofood CBP Sukses Makmur yang beribupejabat di Jakarta, Indonesia. 

Bahan pengawet tersebut tidak dibenarkan untuk penggunaan dalam produk makanan di Taiwan, Canada dan Eropah kerana boleh menyebabkan muntah-muntah. Selain daripada itu, jika diambil berterusan dalam jangkamasa panjang, ia boleh menyebabkan metabolic acidosis - keadaan dimana perut mengandungi terlalu banyak asid.
Pusat membelibelah Park'n'Shop dan Wellcome di Taiwan telahpun menurunkan produk Indomie dari rak pameran.
Walau bagaimanapun, sumber pengimpot Indomie, Fok Hing (HK) Trading memberitahu bahawa mi segera tersebut memenuhi kriteria piawaian keselamatan makanan Hong Kong dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
"Mi segera Indomie adalah selamat untuk dimakan dan ia memasuki pasaran Hongkong melalui saluran-saluran mengimpot yang sah", kata sumber itu.
"Indomie yang bermasalah di Taiwan dikhuatiri telah dibawa masuk secara haram (penyeludupan)".
Di Malaysia, 30 daripada 77 sampel yang dikumpul dari pasaran setempat telah dianalisa dan didapati TIDAK mengandung kedua-dua bahan pengawet tersebut.
Menteri Kesihatan Malaysia DS Liow Tiong Lai memberitahu, "Pihak kementerian (Kesihatan) ingin memaklumkan bahawa memakan Indomie tidak mendatangkan risiko kesihatan kepada pengguna".




2 comments:

SUARA RAKYAT KUNAK said...

ini mi goreng selalu aku makan dulu

Pak Runa said...

'Ndak jugak selalu kena gastrik ka Po'?
Hehehe...acah jak tu. Sampai bulan lepas akupun masih lantak...