Sunday, October 17, 2010

Dengan Adanya Bayang PRU

Perlembagaan Malaysia memperuntukkan pilihanraya umum (PRU) diadakan bagi setiap lima tahun. Namun demikian Perdana Meneteri boleh meminta Yang Di-Pertuan Agong membubarkan Parlimen pada bila-bila masa sebelum tempoh lima tahun itu berakhir. Pilihanraya umum hendaklah diadakan dalam tempoh tiga bulan selepas pembubaran itu.
Pada masa-masa yang lepas, Parlimen dibubarkan sebelum tamat tempoh 5 tahun itu diikuti dengan PRU. Oleh sebab itulah, walaupun PRU 12 belum sampai 3 tahun berlalu, sudah ramai membuat andaian yang Parlimen akan dibubarkan dalam tempoh terdekat, terutama di kalangan pelobi-pelobi yang ingin menjadi calon.
Ada beberapa tanda menunjukkan wujudnya spekulasi tentang dekatnya masa PRU seterusnya. Antaranya:
1. Dua-tiga bulan yang lalu anda bukan siapa-siapa, namun sejak kebalakangan ini semacam ramai pula yang mengenali anda. Malah 'kenalan' baru itu nampak macam tokoh belaka.

2. Anda duduk di kedai kopi minum secawan-dua bersama teman. Di sudut lain kedai kopi itu, sekumpulan 10 atau 20 orang juga sedang minum-minum. Apabila anda panggil pelayan untuk membayar harga minuman anda, pelayan itu menunjuk kepada seorang daripada kumpulan tadi sambil berkata, "Bos itu kata, nanti dia bayar".



3. Semakin banyak kelemahan wakil rakyat anda diwar-warkan di pelabagai jenis media - suratkhabar, internet, warung, bahkan hingga ke pasar-pasar.



4. Pembangunan atau kebaikan hasil perjuangan wakil rakyat dinafikan atau diperlekehkan.
5. Muncul ramai 'wira-wira' baru mendakwa memperjuangkan hak dan kesamarataan untuk semua lapisan masyarakat.
6. Kalau beberapa bulan dahulu anda mengadu tentang masalah yang anda hadapi, semua bersikap "adaku kesah?", tapi kini tanpa mengadupun ramai yang bertanya, "Itu okeykah, ini oraitkah" lepas tu adalah janji-janji tertentu.


Entri berkaitan:
Professor Serbatau

No comments: