Friday, October 15, 2010

Bajet 2011: Apa Ada Untuk Daerah Ini?


Bajet 2011 berjumlah RM212 bilion 2.8 peratus lebih tinggi berbanding Bajet 2010. Jumlah itu walau bagaimanapun masih lebih rendah berbanding Bajet 2009 berjumlah RM215.7 bilion.
Lazimnya pada pembentangan bajet tahunan negara, ramai yang akan tertanya-tanya bagaimana bajet itu akan memberi impak kepada pembangunan di kampung atau kawasan masing-masing. Antara persoalan yang mungkin timbul di kalangan penduduk Daerah Kunak ialah:
  1. Dalam konteks mempergiatkan lagi inisiatif Projek Perkongsian Awam-Swasta atau PPP di bawah Strategi Mendaya Kembali Pelaburan Swasta, adakah pembinaan Loji Janakuasa Litar Padu Gas 300 megawatt di Kimanis dapat mengatasi masalah gangguan bekalan tenaga yang masih kerap berlaku di daerah ini?
  2. Apakah Skim Hartanah Bumiputera? Bagaimanakah bumiputera daerah ini boleh memainkan peranan?
  3. Dengan tunjang ekonomi berlandaskan pertanian pengumuman peruntukan RM3.8 bilion ke sektor berkenaan memberikan harapan tinggi kepada penduduk Kunak. Harapan itu ditambah lagi dengan adanya galakan khusus dalam bentuk peruntukan bernilai RM135 juta untuk penyediaan prasarana asas bagi beberapa perusahaan yang sememangnya sudah bertapak di daerah ini seperti industri sarang burung walit, akuakultur, herba dan rumpailaut. Apakah bentuk prasarana asas itu dan bagaimanakah pengusaha di daerah ini boleh mendapatkannya?
  4. Bukti-bukti tentang kewujudan kawasan berpotensi untuk tarikan pelancongan di daerah ini cukup banyak. Dalam pembentangan Bajet 2011 PM ada menyebut: "Usaha akan dipergiatkan lagi untuk menarik lebih ramai pelancong dengan menyediakan pakej dan produk pelancongan yang inovatif". Adakah usaha itu melibatkan kawasan-kawasan potensi pelancongan daerah ini?
  5. Dalam pembentangan Bajet ada disebutkan juga bahawa pada masa kini hasil ekspot minyak sawit mentah berjumlah RM37 bilion, suatu nilai yang cukup besar. Sebahagian besar kawasan pertanian Daerah Kunak merupakan kawasan tanaman kelapa sawit. Pengangkutan hasil komoditi tersebut banyak menyumbang kepada kerosakan jalan. Tidakkah wajar daerah ini mendapat dana tambahan untuk meningkatkan kualiti dan keadaan keselamatan jalan?
  6. Di manakah "Program Latihan 1Malaysia" untuk daerah ini?
  7. Langkah penetapan gaji minimum amat dialu-alukan. Begitu juga dengan fleksibiliti dan tambahan tempoh cuti bersalin dengan gaji penuh.
  8. Di manakah agaknya Perumahan Kos Rendah akan dibina untuk golongan pekerja estet?
  9. Harap-harap "Program membanteras pecah rumah, kecurian motosikal, kereta dan sebagainya" turut diberikan dana dan diaktifkan di daerah ini. Seminggu yang lalu, Gerai Simpang Empat telah dipecah masuk oleh pencuri dan 3 hari lepas kereta ketua kampung Kg Cenderawasih telah diceroboh. 
  10. Adakah "Teluk Darvel" akan turut menerima dana dari RM1.9 bilion untuk projek pemuliharaan?
  11. Mudah-mudahan kenyataan PM, "...fungsi kerajaan adalah pemudah cara bukan penghadang. Berurusan dengan mana-mana agensi kerajaan seharusnya bersifat menyenangkan bukan menyusahkan" akan menjadi realiti SEPENUHNYA, bukan sahaja untuk sektor swasta malah untuk seluruh rakyat jelata.
Berapa besarpun nilai bajet negara, faktor utama dalam menentukan kesejahteraan diri, keluarga, bangsa dan negara adalah sikap kita sendiri. Elakkan sikap ....


2 comments:

SUARA RAKYAT KUNAK said...

suka sy ulas sikit, setahu sy gerai simpang 4 ada pengawalnya waktu malam dan diberi gaji oleh pemilik gerai di sana utk menjaga. kenapa boleh berlaku kecurian jika ada pengawal? persoalannya, dimana pengawal berkawal malam kejadian itu?

Pak Runa said...

Terlelap lah tu.