Monday, October 4, 2010

Pengesanan Awal Barah Payudara Guna MRI Khas

MRI atau kepanjangannya, Magnetic Resonance Image, ialah suatu kaedah pemgimejan yang digunakan dalam bidang perubatan untuk melihat keadaan struktur dalaman sesuatu organ dalam tubuh badan.
MRI juga telah digunakan untuk pengesanan awal barah payudara (BPD). Berbeza dengan teknik mammografi yang biasa digunakan, kaedah MRI tidak melibatkan penggunaan radiasi (misalnya X-ray) dan ia memberikan kontras antara tisu-tisu lembut yang berlainan dengan lebih jelas.




Untuk ujian BPD, pasien meniarap dengan payudara dimasukkan ke dalam dua gelung yang membantu memfokus gelombang radio untuk mendapatkan imej lebih jelas. Sejenis pewarna disuntik kepada pesakit membantu mengesan sel-sel barah.
Tidak semua wanita perlu menggunakan MRI. Ia digunakan oleh mereka yang sudah pernah didiagnosis sebagai positif BPD dan inginkan panduan untuk tindakan seterusnya yang perlu diambil. Ia juga digunakan untuk wanita yang mempunyai risiko BPD tinggi serta mempunyai sejarah keluarga dengan penyakit tersebut. Pemeriksaan mengambil masa 30 minit dan hasilnya boleh diperoleh 15 minit kemudian.

Bacaan lanjut:

No comments: