Monday, October 4, 2010

Bersediakah Kita Untuk 1Malaysia: Masihkah Isu Kaum Memainkan Peranan?"

Mantan perdana menteri. Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan memberi respon baik terhadap rawatan yang beliau terima di Epworth Hospital, Melbourne, setelah dimasukkan ke hospital itu pada pagi Sabtu, 02 Oktober 2010.

Dr Mahathir tiba di Melbourne pada Khamis atas jemputan untuk berucap di seminar mengenai pembangunan manusia anjuran Kelab Umno Australia Melbourne di University of Melbourne pada Sabtu.
Beliau dijadual berkongsi pandangan dan pendapat mengenai topik "Are We Ready for 1Malaysia: Does Race Still Play A Part?" (Bersediakah kita untuk 1Malaysia: Masihkah Isu Kaum Memainkan Peranan?"
Tentunya pandangan dan pendapat pemimpin unggul itu amat menarik dan akan menjadi topik perbincangan yang hangat seantero dunia selama beberapa hari atau bulan.
Sayang, beliau tidak dapat menyampaikan ucapan tersebut.
Dr Mahathir meminta Menteri Perdangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed untuk berucap bagi pihak beliau di seminar tersebut. Datuk Seri Mustapa singgah di Melbourne selepas menghadiri Persidangan Forbes Global CEO di Sydney.
Sebagai orang Islam, kita percaya bahawa setiap ketentuan Ilahi ada hikmahnya. Mungkin topik itu belum tiba masa untuk dibincangkan pada masa kini, dalam keadaan perpaduan Bangsa yang agak lemah. Allah jua yang Maha Tahu.
Yang mendukacitakan ialah kenyataan sebilangan kecil rakyat negara ini yang menggelar dirinya sebagai "harapan baru" untuk memimpin rakyat, yang menyifatkan Tun Dr Mahathir sebagai "pemimpin yang sedang tersungkur di Australia".
Bagi rakyat Malaysia, yang tahu mengenang budi dan serba sedikit mengenali perjuangan Tun Dr Mahathir di saat-saat negara menghadapi kegentingan, berdoa agar beliau segera sembuh setiap kali mendengar berita beliau dimasukkan ke hospital.
Apakah nilai moral seseorang yang menghina orang lain yang sedang sakit?
Berapa peratuskah ciri-ciri kemanusiaan yang ada padanya sehingga sanggup mengeluarkan kata-kata sinis terhadap seseorang yang telah mempertahankan maruah bangsanya sendiri, di saat orang itu sedang terlantar?
Menurut Datuk Seri Mustapa, beliau berucap selama 30 minit dan menjawab 20 soalan daripada hadirin di seminar tersebut.
Terkini: Dr M dijangka keluar dari Epworth Hospital beberapa Hari Lagi.

No comments: