Saturday, June 12, 2010

YANG COMEL-MANJA DAN YANG CANTIK-MANIS

Gaya dan gelagat kanak-kanak yang memperagakan pakaian tradisi kaum Murut mencuit hati para hadirin dalam acara sambutan Pesta Kaamatan peringkat Kampung Lormalong, Kunak. Pesta anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Lormalong (JKKK) itu diadalakan di mini dewan Kg Lormalong pada Sabtu, 12 Jun 2010 bermula jam 10:00 pagi. 
Seramai sembilan orang kanak-kanak dari kalangan penduduk kampung itu mengambil bahagian dalam acara tersebut.


Dalam ucapan alu-aluannya, pengerusi pelaksana Encik Raphael menggelar pesta tersebut sebagai Pesta Perpaduan Kaum.
"Saya menamakannya sebagai Pesta Perpaduan Kaum kerana walaupun penduduk dari keturunan Murut hanya 30 peratus dari jumlah penduduk keseluruhan kampung, namun kerja-kerja persiapan dan pelaksanaan pesta ini telah dilakukab bersama-sama oleh semua penduduk kampung, tidak kira suku kaum mahupun agama", jelas Encik Raphael.
Dengan berseloroh Raphael menambah, "Lebih 40 tahun dahulu kaum Murut menuai padi di bukit manakala kaum Bajau menuai padi di bendang, tetapi kini kami bersama-sama menuai, tidak kira di bukit mahupun di lurah, tapi kali ini bukan menuai padi tetapi menuai kelapa sawit".
ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang, yang merasmikan pesta tersebut memuji kesungguhan dan cara pelaksanaan sambutan pesta kaaamatan itu yang menitikberatkan soal perpaduan kaum. Beliau amat berbesar hati melihat kehadiran yang begitu ramai dari semua keturunan suku kaum yang terdapat di Kg Lormalong, bersama-sama sibuk mengatur pelaksanaan program-program yang telah diatur.


"Kerjasama dan perpaduan seumpama inilah yang akan menjadi pemangkin kepada kejayaan gagasan 1Malaysia", kata Datuk Nilwan.
Dalam majlis itu, Datuk Nilwan telah memperuntukkan sejumlah RM 5000 untuk kerja-kerja mengecat dan menambahbaik kemudahan di Mini Dewan Kg Lormalong.
Selain pertandingan Unduk Ngadau peringkat kanak-kanak, pertandingan Unduk Ngadau peringkat remaja dan juga pertandingan menyanyi lagu-lagu KDM. Acara-acara pertandingan itu diselang-seli pula dengan persembahan tarian bambu, igal-igal dan juga sumazau.

Pemenang pertandingan Unduk Ngadau Peringkat Kanak-Kanak ialah Nabila Idris (johan), Jirah Aziz (naib johan) dan Ain Alice (ketiga). Bagi kategori remaja pula pemenangnya ialah Azirah Lubis (johan), Fazirah Yaakub (naib johan) dan Fitriadi Junaidi (ketiga).



No comments: