Saturday, February 6, 2010

MALAYSIA INNOVATIF: CARA INOVATIF SMK KUNAK MEMELIHARA KEBERSIHAN PADANG SEKOLAH

Acara terakhir sukan yang dipertandingkan pada hari kedua Karnival Sukan Sekolah SMK Kunak itu baru berakhir lebihkurang pada pukul 5.30 petang , 05 Februari 2010. Para pelajar berbaris di hadapan astaka padang sekolah untuk mendengar taklimat daripada guru-guru.
Di hadapan pintu pagar padang sekolah, beberapa orang pengawas sekolah yang ditemani oleh dua orang guru telah bersedia dengan beberapa buah tong sampah.
Selesai taklimat, para pelajar bertebaran ke serata padang sekolah. Seorang pelajar menghampiri tempat saya berdiri.
“Maaf, pakcik. Tolong alihkan kaki pakcik kejap,” pinta pelajar itu.
Tanpa banyak berfikir, saya melangkah dua tapak ke kiri.
Agak kehairanan, sayapun bertanya kepada pelajar itu, “Kenapa, Acho?”
Pelajar itu tersenyum simpul. Sambil membongkok untuk mengutip sesuatu, dia menjelaskan, “Tadi, pakcik berdiri atas pas laluan keluar saya.”
“Pas laluan?” tanyaku lagi.
“Yang ni,” kata pelajar itu mengibar-ngibarkan sekeping pembalut gula-gula yang baru dikutipnya.
“Pakcik nampak tu?” sambung sang pelajar menunjuk kearah kumpulan pengawas dan guru-guru yang mengawal pintu pagar.
“Sesiapa yang tidak membawa walau secebis sampah keluar dari padang, tidak akan dibenarkan keluar. Assalamu alaikum, pakcik!”
Pelajar itu terus beredar menuju ke pintu pagar, menyertai  rakan-rakan sekolahnya yang lain. Masing-masing membawa sekurang-kurangnya secebis sampah yang telah dikutip dari padang sekolah
Sejenak saya terpegun melihat gelagat mereka di pintu pagar.
“Bijak!” bisikku dalam hati. “Suatu langkah inovatif untuk memastikan kebersihan padang sekolah terpelihara.”
 Setelah semua pelajar keluar dari padang, sayapun tersentak dari lamunan, menoleh ke kanan dan ke kiri untuk mencari ‘pas laluan keluar’ saya pula. Tidak ada yang dapat saya temui. Sayapun berjalan menuju ke pintu pagar.
“Maaf, pakcik tak ada pas keluar,” kataku kepada pengawas yang mengawal pintu pagar itu. “Sold out!”
Pengawas itu tersenyum lalu menjawab, “Tidak apalah. Pakcik boleh tolong saya bawa tong sampah ini.”

2 comments:

Setsuna said...

smk kunak Legend..!!!

Setsuna said...

smk kunak Legend..!!!