Monday, February 1, 2010

BERLARI BERKAKI AYAM

Saintis mendapati bahawa mereka yang berlari berkaki ayam atau menggunakan alas kaki minima, boleh mengelakkan impak yang menyakitkan dan berpotensi untuk menyebabkan kecederaan pada anggota kaki. Impak sedemikian yang berkekuatan dua atau tiga kali berat badan pelari dialami berulangkali oleh pelari yang memakai kasut.

Menurut Daniel E Lieberman, sorang professor bidang biologi evolusi manusia, ketika berlari, kaki pelari berkaki ayam menyentuh permukaan menggunakan bahagian tengah atau hadapan kaki. Dengan itu, impak pertembungan dengan permukaan tempat berlari amat kecil, berbanding pelari berkasut yang menyentuh permukaan menggunakan bahagian tumit (langkah tumit).

Dengan memakai kasut ketika berlari, pelari cenderung untuk mendarat atau menyentuh permukaaan tempat berlari dengan tumitnya dan akan mengalami hentakan pertembungan yang kuat sebanyak 1000 kali bagi setiap larian satu batu. 

Jika cara larian itu dilakukan dengan berkaki ayam, ia sangat menyakitkan. Oleh itu, pelari berkaki ayam dengan sendirinya akan berusaha untuk mengelakkan kesakitan itu dengan mendarat atau menyentuh permukaan menggunakan bahagian tengah atau hujung kaki yang mewujudkan henjutan spring.

Cara sedemikian dapat menyerap sebahagian besar tenaga impak antara kaki dengan permukaan berbanding jika kaki berhenti tiba-tiba ketika pertembungan dengan permukaan berlaku.

"Berlari berkaki ayam memang seronok," kata Lieberman. "Tetapi ia menggunakan otot-otot yang berbeda (dengan larian berkasut)."

"Kebanyakan kita sudah biasa berlari menggunakan kasut dan berlari dengan langkah tumit. 

"Oleh yang demikian, jika kita hendak beralih kepada berlari berkaki ayam, kita hendaklah melakukannya secara beransur-ansur."




















No comments: