Wednesday, December 15, 2010

Banjir Kilat di Daerah Kunak

Kejadian banjir jarang berlaku di Daerah Kunak. Namun pada malam 8 Disember 2010 hujan lebat telah turun selama lebihkurang 3 jam. Waktu itu kebetulan pula air laut sedang pasang. Pertemuan air laut dengan air bah Sungai Atas menyebabkan aliran air dari sungai tersebut terhambat. 

Aliran air turut terhalang oleh serpihan-serpihan kayu, sampah serta pelepah kelapa sawit yang tersangkut pada beberapa jembatan di sepanjang sungai. Akibatnya banjir kilat telah berlaku bermula lebihkurang pukul 11:00 malam yang melanda Kampung Sungai Langgas, Kampung Sungai Atas dan Kampung Getah. Beberapa buah rumah dan kenderaan di kampung-kampung berkenaan dilaporkan telah ditenggelami air. Tiada kemalangan jiwa berlaku manakala kerugian hartabenda belum lagi ditaksirkan.



Pada Isnin, 13 Disember 2010, ADUN Kunak Datuk Nilwan Kabang, Pegawai Daerah Encik Susilo Sumarto dan beberapa orang kakitangan kerajaan telah meninjau kawasan-kawasan terlibat sebagai langkah awal untuk mengenalpasti punca berlakunya banjir. Saya telah menyertai rombongan tersebut dan sempat merakamkan video aliran air sungai yang kelihatan keruh dan deras seperti di bawah ini. 


No comments: