Wednesday, December 29, 2010

Piala AFF Suzuki Milik Malaysia

Akhirnya, pada pukul 9:53 malam waktu Malaysia, pasukan 'Harimau Malaya' mengharumkan nama negara dengan mengesahkan kedudukan sebagai juara Piala AFF Suzuki 2010.

Impian pasukan 'Garuda' untuk membangkitkan semangat para pemainnya dengan menjaringkan gol pertama dalam perlawanan akhir bahagian kedua di Stadium Gelora Bung Karno dikecundangkan oleh Khairul Fahmi.

Sebaik sahaja perlawanan bermula, pemain-pemain Indonesia terus mengasak dan menekan sehingga bola terkena tangan seorang daripada pemain pertahanan Malaysia di kawasan kotak penalti. Pengadil menghadiahkan tendangan penalti kepada pasukan Indonesia, namun tendangan leret Firman Utina berjaya diselamatkan oleh penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat.

Wajah penyokong pasukan Indonesia -> hampa, Khairul ->menyelamatkan gawang,
Safee -> Penjaring gol terbanyak
Separuh masa pertama berakhir tanpa jaringan gol.

Mohd Safee Sali meletakkan Malaysia di hadapan setelah membolosi gawang Indonesi pada minit ke 52 perlawanan pada separuh masa kedua, sekaligus mengukuhkan kedudukannya sebagai penjaring gol terbanyak untuk pertandingan. Tidak lama kemudian Mohammad Nasuha menjaringkan gol penyamaan untuk pasukan Indonesia.

Indonesia mendahului Malaysia pada minit ke 87 hasil rembatan Ridwan. Muslim cuba untuk menolak bola keluar dari kawasn bahaya dengan satu tandukan tetapi bola melantun ke gawang sendiri dan tidak dapat diselamatkan oleh Khairul.

Kedudukan Indonesia 2 dan Malaysia 1, kekal hingga tamat perlawanan. Dengan aggregat 4-2, Malaysia dinobatkan sebagai pemenang Piala AFF Suzuki 2010.


No comments: