Friday, September 24, 2010

Lagi Kes Dera Pembantu Rumah, Lagi Majikan Bukan-Melayu

Belum reda lagi kemarahan rakyat Indonesia yang berdemonstrasi di hadapan kedutaan besar Malaysia pada 23 Ogos lalu, terjadi lagi insiden penganiayaan pembantu rumah di Pulau Pinang. Win Faidah, 26 tahun dilaporkan telah disiksa dan diperkosa oleh majikannya, sepasang suami isteri keturunan India, sebelum ditinggalkan di tepi jalan dalam keadaan luka parah. WF terkapar selama hampir 12 jam sebelum seorang pejalan kaki menemuinya dan membawanya ke hospital.


Seperti api yang baru mulai reda disiram petrol, sekumpulan penduduk Jakarta mengadakan tunjuk perasaan dengan mengepung kediaman Duta Besar Malaysia ke Indonesia di Jakarta dan meberikan beliau tempoh 2 hari untuk meninggalkan Indonesia.
Demostrasi pada 22 September itu, tidak syak lagi, telah diketuai oleh Mustar Bona Ventura dan kumpulan BENDERAnya. Mereka juga mengancam untuk mengusir rakyat Malaysia yang sedang membeli-belah di pusat membeli-belah Senayan City Mall.
Indonesian activists shouting slogans during a protest in front of the Malaysian ambassador

Meski banyak yang kita dengar mengenai penderaan dan penyiksaan pembantu rumah di negara ini, tidak kedengaran pula yang ia dilakukan oleh majikan keturunan Melayu. Mungkin kerana sahsiah bangsa itu yang lebih bersifat penyayang, bertimbangrasa dan lebih berperi kemanusiaan. Mungkin juga kerana nilai-nilai murni ajaran agama yang dianuti.
Lain-lain kes penderaan pembantu rumah:



No comments: