Thursday, September 23, 2010

"Ganyang Malaysia" - Konspirasi Menjatuhkan Pemerintahan Bangsa Melayu

Dua negara yang pucuk pimpinannya berkulit sawo-matang dan beragama Islam ialah Indonesia dan Malaysia.
Indonesia - Negara dengan Penduduk Islam Paling Ramai Di Dunia
Dengan penduduk sekitar 230 juta, Indonesia merupakan negara ke-empat paling padat penduduk dan dengan 86.1% dari penduduknya beragama Islam, ia merupakan negara dengan penduduk Islam paling ramai di dunia. Justeru musuh-musuh Islam amat gembira melihat negara berkenaan untuk berada dalam persengketaan dan kancah peperangan. Dengan yang demikian akan lebih ramai umat Islam yang menderita dan menjadi semakin lemah.
Malaysia - Islam, Melayu dan Bumiputera Dapat Keistimewaan
Malaysia pula hanyalah sebuah negara yang jauh lebih kecil berbanding Indonesia baik dari segi keluasan kawasan mahupun bilangan penduduk. Pada tahun 2009 penduduk Malaysia hanya sekitar 28juta dengan anggaran 60.4% beragama Islam. Agama Islam di Malaysia diberikan status yang istimewa dimana ia diiktiraf sebagai agama rasmi negara. 
Orang Melayu yang umumnya beragama Islam diberikan beberapa hak istimewa bersama dengan penduduk bumiputera (penduduk asal negeri-negeri dalam Malaysia). Hak keistimewaan itu adalah sebagai imbangan kepada prinsip jus soli yang diambilkira dalam pembentukan perlembagaan negara, berikutan keengganan pihak British menghantar pulang tenaga kerja asing, terutama dari Cina dan India. 
Keistimewaan yang diberikan kepada Melayu dan bumiputera telah menimbulkan rasa tidak puas hati kepada segelintir individu dan kumpulan yang tidak tergolong dalam kedua-dua kategori tersebut. Mereka sengaja menjadi pekak, tuli dan buta mengenai sejarah pengwujudan hak keistimewaan itu yang membolehkan mereka menjadi warganegara negeri bertuah ini. Mereka sengaja lupa bahawa perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu adalah atas pengorbanan orang Melayu. Bibit-bibit perjuangan di Sabah dan Sarawak pula adalah atas pengorbanan kaum bumiputera, misalnya Paduka Mat Salleh di Sabah dan Rentap di Sarawak.
Mereka sengaja menidakkan ehsan yang mereka telah nikmati: Sebelum tahun 1955 Orang Melayu merupakan 80% daripada warganegara Tanah Melayu. Berikutan dengan sokongan warganegara dari kaum Cina dan India (yang pada masa itu hanya sedikit bilangannya) ke atas konsep Perikatan, Tunku Abdul Rahman telah menghadiahkan kepada dua kaum tersebut sejuta kewarganegaraan tanpa syarat. Akibatnya majoriti Melayu menjunam ke 60%.
Individu dan kumpulan yang merasa tidak puas hati itu sentiasa mengintai peluang dan kesempatan untuk menghapuskan keistimewaan hak Melayu dan bumiputera. Namun usaha mereka menghadapi kegagalan kerana hak tersebut terus dipertahankan oleh pucuk pimpinan negara yang diterajui oleh orang Melayu dan di Sabah dan Sarawak oleh golongan bumiputera. Mereka berusaha pula menimbulkan perpecahan antara bumiputera bukan-Islam dengan bumiputera-Islam dan Melayu, juga perpecahan di kalangan Melayu. Mereka akan segera 'menangguk di air keruh' sebaik sahaja adanya sedikit kekeruhan persefahaman di kalangan pemimpin Melayu. Mereka akan segera menjadi 'kawan' kepada pihak yang menentang pucuk pimpinan lalu menyuntik racun hasutan mereka. Acapkali mereka mendapat pula sokongan moral dan dana dari luar, daripada organisasi yang mempunyai agenda yang sama dengan agenda mereka. Seterusnya, mereka rela diperalat untuk kepentingan organsisasi tersebut untuk mengkhianati negara sendiri.
Hasil yang diperoleh dari usaha-usaha tersebut mungkin terlalu lambat dan kurang berkesan maka cara lain perlu dicari. 






Beberapa Insiden Yang Dieksploitasi oleh Dalang
Pertindahan tuntutan ke atas Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan antara Malaysia dan Indonesia berkesudahan dengan memihak kepada Malaysia. Keputusan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa pada tahun 2002 itu telah diterima oleh pimpinan kedua-dua negara, namun ada pihak yang menggunakan isu tersebut untuk menghasut rakyat Indonesia bagi membenci Malaysia. Kesilapan Discovery Channel menyelitkan gambar penari pendet dalam sebuah video pendek bertajuk "Enigmatic Malaysia" diguna pula sebagai "minyak" menyiram api kemarahan rakyat Indonesia kepada Malaysia.

Isu Tarian Pendet Enigmatic Malaysia 2009 Ads Discovery Channel
Keadaan itu dieksploitasi sepenuhnya oleh pihak-pihak yang mengidamkan perbalahan antara Indonesia (negara dengan penduduk Islam terbesar di dunia) dengan Malaysia (negara yang meletakkan status Islam pada kedudukan yang tinggi).
Paling banyak menggunakan isu tersebut dan memprovokasi rakyat kedua-dua negara untuk membenci satu sama lain ialah kumpulan tidak berdaftar di Indonesia yang menggelarkan diri mereka sebagai Benteng Demokrasi Rakyat atau singkatnya BENDERA. Ketiga-tiga pelopor dan pimpinan tertinggi kumpulan tersebut, Mustar Bona Ventura Manurung, Adian Natilupulu dan Serdi Semaun adalah orang Batak Kristian dan ahli-ahlinya adalah orang-orang yang mempunyai perwatakan seperti mereka yang merupakan pendemo upahan profeisonal. Profail Mustar seperti yang ditulisnya sendiri adalah seperti berikut:

"Saya adalah mustar bona ventura manurung yang lahir tepat pada tanggal 1 feb 1975 dengan bintang aquarius,saya dilahirkan dari asli orang tua batak yang hanya pekerja biasa-biasa dan saja dan ibu yang hanya menjadi tulang punggung keluarga kami…..saya dilahirkan dikota hujan bogor.dan selesaiakan sekolah dasar di SD negeri pabrik gas III bogor,menyelesaikan sekolah menengah pertama Kristen (SMPK)bogor,dan melanjutkan sekolah menengah atas di sekolah menengah atas Katholik Budi Mulia(BM) Bogor.dan pada tahun 1994 saya mendaftarkan diri dikampus uki,tapi pada tahun 95 baru mulai aktif kuliah,karena pada thn 1994 saya coba kursus dibandung untuk bisa masuk di univ katholik parahayangan bandung namun gagal masuk,lalu kemudian saya melanjutkan kuliah di Universitas Kristen Indonesia(UKI) fakultas ekonomi jurusan akuntansi…saat ini juga belum lulus kuliah dan masih CSE(calon sarjana ekonomi) dan ini masih menjadi tanggung jawab beban hutang yang harus aku lunasi pada kedua orang tua saya,keluarga saya dan juga pada adik-adik tercinta saya dan juga kekasih hati saya yang baik hati……tetapi belum tau kapan akan lulus dan dapatkan gelar sarjana...
Klik di sini untuk profil lanjut Mustar.




Melihat kepada perwatakan pimpinan BENDERA maka tidak dapat tidak akan menimbulkan sangkaan tentang adanya motif anti-Islam dalam demonstrasi yang mereka anjurkan. Golongan seperti merekalah yang paling beruntung bila berlaku perbalahan antara dua negara Islam berjiran itu. Oleh kerana sebahagian besar penduduk Indonesia beragama Islam maka demonstrasi yang mereka anjurkan bertopengkan nasionalisma, hak paten budaya dan sebagainya. Andai ketara agenda sebenar mereka, tentu mereka akan dibelasah oleh rakyat Indonesia yang beragama Islam.
Turut dijadikan isu ialah layanan Malaysia terhadap Tenaga Kerja Indonesia (TKI) meski pada hakikatnya pihak berkuasa Malaysia banyak memberikan kemudahan lebih kepada TKI berbanding dengan tenaga kerja asing dari lain-lain negara. Malah isu penderaan pembantu rumah dari Indonesia yang banyak membangkitkan kemarahan rakyat negara itu, dilakukan oleh majikan bukan-Melayu. Jurnalis dari Australia, Helen Vatsikopoulus menyatakan bahawa "polisi kerajaan yang memberikan hak keistimewaan kepada orang Melayu telah menimbulkan rasa tidak puas hati kepada kaum-kaum lain. Kes-kes penderaan pembantu rumah menunjukkan suatu tingkahlaku "kompensasi" dimana majikan yang tidak berpusahati itu melepaskan geram ke atas pembantu rumah mereka (yang mereka anggap sebagai sebahagian dari orang Melayu).


Pihak-pihak lain yang berkepentingan untuk menjatuhkan pemerintah sah, yang dipilih secara demokrasi oleh rakyat masing-masing di kedua-dua negara itu akan turut mengambil peluang dalam kekecohan tersebut. Oleh yang demikian, Perdana Menteri Malaysia menasihatkan agar rakyat negara ini tidak termakan umpan atau terperangkap dengan agenda penghasut anti-Malaysia itu.
Duta Besar Indonesia ke Malaysia, Tan Sri Da'i Bachtiar pula memberitahu bahawa demonstrasi sedemikian hanya dilakukan oleh segelintir rakyat negara itu, tidak mendapat restu pemerintah dan akan diambil tindakan sewajarnya. 





No comments: