Tuesday, November 24, 2009

MEMBANTU PETANI MENINGKATKAN PENDAPATAN

Kunak, Nov 24--Kerajaan Negeri Sabah sentiasa prihatin dan berusaha meningkatkan pendapatan serta taraf hidup petani dan penduduk luar Bandar. Dari semasa ke semasa, kakitangan dari pelbagai agensi dan jabatan kerajaan dihantar ke kampong-kampong untuk melihat cara penduduk luar Bandar mencari nafkah dan menilai keadaan-keadaan dimana kerajaan dapat membantu mereka meningkatkan hasil dan pendapatan.






                                 Kakitangan Jabatan Pertanian sedang bertugas di desa

Pagi tadi, kakitangan dari Jabatan Pertanian Sabah, tiga dari Kota Kinabalu dan seorang dari Kunak, telah melakukan lawatan kerja ke Kampung Cenderawasih. Mereka meninjau perusahaan kerepek ubi dan juga perusahaan air tebu asli.






















                                     Tanaman Tebu di Kampung Cenderawasih

  Kerepek Ubi Kunak

Kerepek Ubi Kunak kebanyakan dihasilkan di Kampung Cenderawasih. Sebahagian besar produk berkenaan dipasarkan setempat terutama di Gerai Simpang Empat. Walau bagaimanapun, ada juga yang di ekspot ke lain-lain daerah di Sabah, Labuan dan Semenanjung Malaysia. Jabatan Pertanian Sabah telahpun membina dua buah bengkel memproses kerepek dan lain-lain makanan ringan untuk membantu pengusaha di kampong ini.



Tebu yang ditanam di Kunak kebanyakannya diperah untuk menghasilkan air tebu segar dan umumnya dipasarkan di dua tamu mingguan di daerah ini, iaitu Pasar Rabu dan Pasar Minggu.



                                                               Pasar Rabu Kunak


Dalam lawatan mereka, kakitangan dari Jabatan Pertanian memberitahu pengusaha tebu yang dilawat bahawa mereka akan mencadangkan kepada pihak Jabatan Pertanian untuk menyalurkan bantuan agar pengusaha berkenaan dapat meningkatkan hasil dan seterusnya meningkatkan pendapatan. Antara bantuan yang dicadangkan ialah sebuah mesin pemerah tebu, sebuah peti sejuk beku dan dana bagi membuka kawasan penanaman baru seluas 2 ekar lagi.


“KESEJAHTERAAN DAN KEMAKMURAN YANG BERTERUSAN” 

No comments: