Sunday, November 22, 2009

LOJI JANAKUASA GUNA ARANG BATU TIDAK JEJAS ALAM SEKITAR

Kunak, Nov 21 -- Loji janakuasa menggunakan arang batu yang akan dibina berdekatan Kampung Sinakut, Felda Sahabat 16 tidak akan menjejaskan kualiti alam sekitar. Demikian menurut Pengarah Projek Lahad Datu Energy, Encik Ahmad Faraid Mohamad Yahya keika memberik taklimat yang diikuti dengan dialog dalam majlis Taklimat Bersama Pemimpin Komuniti di Dewan Sri Kunak, anjuran Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) dengan kerjasama Pejabat Daerah Kunak.

Beliau berkata bahawa loji yang dicadangkan itu akan menggunakan piawaian tertinggi, setaraf dengan loji-loji janakusasa yang menggunakan arang batu di negara-negara maju. Apabila beroperasi, ia berupaya menghasilkan 300 MW tenaga elektrik dan akan membantu mengatasi masalah kekurangan tenaga elektrik yang kini di hadapi di pantai timur Sabah.


Pada masa kini, hampir 40% tenaga di pantai timur disalurkan dari Sistem Grid Pantai Barat pada kadar 100 MW sehari. Penyaluran tenaga dari Grid Pantai Barat ke Grid Pantai Timur dijangka semakin meruncing sehingga 70% pada tahun 2010. 


Ketidak-seimbangan yang begitu besar akan menyebabkan bekalan tenaga elektrik menjadi tidak menentu. Jika berlaku gangguan pada sambungan Grid Timur-Barat, yang memang berkemungkinan besar akan terjadi memandangkan jaraknya yang menjangkau 270 km, penduduk akan berhadapan dengan risiko bergelap sepenuhnya (total blackout) disebabkan kapasiti penjanaan yang tidak mencukupi pada Grid Pantai Timur.




                                                                                               






Kiri          : Datuk Nilwan Kabang 
Bawah   : Encik Ahmad Faraid Mohd Yahya



Mengenai kebimbangan terhadap bahan sisa dari operasi loji menggunakan arang batu, Encik Ahmad memberitahu bahawa loji-loji sedemikian yang sudah lama beroperasi di  Kapar, Manjung dan Tanjung Bin di Semenanjung Malaysia sehingga ke hari ini tidak menunjukkan kesan negatif. Sebaliknya,  kawanan burung yang berarak dari Utara ke Selatan pada musim sejuk di hemisfera utara, menjadikan padang pengurusan sisa habuk arang batu di Kapar sebagai tempat persinggahan, menunjukkan terdapatnya banyak sumber makanan di tempat itu. 


Selain daripada itu, didapati pokok-pokok bakau tumbuh dengan lebih subur berdekatan Manjung, yang kebetulan pula terdapat ladang pembiak-bakaan udang di kawasan berhampiran.


Pengsampelan berkala ke atas kualiti udara dan tahap pencemaran yang dianalisa oleh pihak Jabatan Alam Sekitar menunjukkan yang kadarnya berada di bawah paras yang ditetapkan oleh badan-badan antarabangsa, seperti Bank Dunia.


"Loji janakuasa yang bersih dan diselia rapi boleh wujud dan mesra dengan alam semulajadi", jelas Encik Ahmad.


SESB juga memastikan yang Kajian Terperinci Impak Alam Sekitar (EIA) bagi projek tersebut akan dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan bertanggungjawab dan akan sentiasa mematuhi dan mengambil langkah-langkah mengurangkan impak ke atas alam sekitar.


Di majlis yang sama, Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah bagi kawasan Kunak, Datuk Nilwan Kabang berkata bahawa projek berkenaan menunjukkan keprihatinan kerajaan untuk memberikan pembangunan kepada rakyat.


“Dengan adanya bekalan elektrik, aktiviti sosio-ekonomi serta pembelajaran anak-anak alan terus meningkat", jelas Datuk Nilwan. "Begitu juga kualiti kehidupan mereka."



                                                                         Ahli-Ahli Panel dalam Sesu Dialog

No comments: