Saturday, November 7, 2009

TARIK BALIK CADANGAN DALAM NAP ADALAH LEBIH BERANI

Jika anda berada berhampiran rakan anda yang memiliki kenderaan lama, seperti petani, pengusaha IKS dan kerani AR dalam cerita pos sebelum ini, tentu anda dapat mendengar helaan nafas lega selepas anda memberitahu bahawa kerajaan telah menarik balik cadangan mewajibkan pemeriksaan tahunan oleh Puspakom ke atas kenderaan persendirian berusia 15 tahun ke atas.

Namun sudah memang menjadi lumrah, apa jua yang berlaku, ada saja kritikan kedengaran.

Pihak kerajaan sudahpun membuat keputusan yang memuaskan dan melegakan hati pihak yang terbabit, tetapi masih ada juga pihak yang menganggap keputusan itu sebagai menunjukkan bahawa kerajaan telah membuat cadangan tanpa analisa mendalam dan macam-macam lagi, setakat hendak membebel.

Yang lebih wajar, dalam menarik nafas lega, kita hendaklah bersyukur dan memandang keputusan kerajaan dalam hal ini secara positif.

Ketika usia remaja saya pernah membaca petikan kata-kata seorang pujangga melalui tulisan Professor Dr Hamka, “Mengakui kesilapan adalah berani, tetapi berundur dari kesilapan adalah lebih berani”.

Barangkali kata-kata itu sudah cukup untuk menggambarkan hakikat keputusan kerajaan dalam hal ini. Tidak perlulah lagi terus dihentam dengan kritikan, kerana ianya hanya menunjukkan belang sipengkritik yang bersikap "apa-jua-anda-lakukan-semuanya-salah-belaka".

1 comment:

Anonymous said...

Kerajaan sudah menarik balik cadangan itu seperti yang boleh kita baca menerusi media cetak/ akhbar tempatan baru-baru ini