Wednesday, November 25, 2009

AKAUN BANK TIDAK AKTIF PUNCA KELAMBATAN PENYALURAN BANTUAN JABATAN KEBAJIKAN

Kunak, Nov 25—Penduduk Kunak yang telah disenaraikan untuk menerima bantuan kewangan dari Jabtan Kebajikan dinasihatkan untuk memastikan mereka mempunyai akaun bank yang aktif. Demikian menurut Encik Halid Harun, Pemimpin Kemajuan Rakyat kawasan N51 Kunak ketika mengulas SMS yang dihantar semula (forward) kepada beliau oleh wakil rakyat Kunak, Datuk Nilwan Kabang.
SMS berkenaan bertanyakan sebab masih terdapat penduduk yang telah disenaraikan semenjak bulan Puasa September lepas, untuk menerima bantuan dari Jabatan Kebajikan belum lagi menerimaya sehingga ke hari ini.




Encik Halid telah meminta penjelasan dari pihak Pejabat Perkhidmatan Kebajikan Am Daerah Kunak dan diberitahu bahawa bantuan kewangan dibayar terus oleh pihak ibupejabat melalui akaun bank penerima masing-masing. Masalah kelambatan ini timbul berikutan terdapat dikalangan penerima yang tidak mempunyai akaun bank atau memberikan nombor akaun bank yang tidak lagi aktif.
Sesuatu akaun bank biasanya menjadi tidak aktif setelah tidak berlaku sebarang transaksi pada akaun berkenaan bagi tempoh tertentu yang ditetapkan oleh pihak bank.
Penduduk yang terlibat dinasihatkan untuk berhubung terus dengan pihak bank bagi mengaktifkan semula akaun berkenaan. Seterusnya mereka hendaklah berhubung dengan pihak Pejabat Perkhidmatan Kebajikan Daerah Kunak untuk mengemaskini maklumat agar bantuan yang berkaitan dapat disalurkan secepat mungkin.

No comments: