Wednesday, January 23, 2013

Datuk Nilwan dan Agenda Pembangunan DUN Kunak - Perhubungan


Apabila sudah memiliki kediaman yang selesa maka dapatlah seseorang ketua isirumah itu keluar dengan dada yang lapang mencari nafkah halal untuk keluarganya. Namun untuk mengoptimakan produktiviti dia perlu untuk sampai ke tempat kerja atau tempat mencari nafkah tanpa menghadapi banyak masalah. Anak-anak yang bersekolah pula perlu sampai ke sekolah masing-masing tepat pada waktunya bagi membolehkan mereka mengikuti program pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan. 

Begitulah antara faktor yang mendorong Datuk Nilwan meletakkan pembangunan perhubungan sebagai keutamaan kedua selepas perumahan dalam agenda pembangunan beliau bagi masyarakat di DUN Kunak. Disamping itu, tanpa sistem perhubungan yang baik maka agak sukar untuk menyalurkan kemudahan-kemudahan asas yang lain seperti bekalan air dan tenaga elektrik.

Jalanraya
Semenjak Datuk Nilwan menerajui Kunak sebagai ADUN, hampir semua jalan-jalan utama yang menghubungkan pekan Kunak dengan kawasan perkampungan telahpun dinaiktaraf dari jalan gravel ke jalan berturap. Jalan-jalan utama yang dimaksudkan ialah Jalan Tun Fuad (3 km) dan Jalan Kg Selamat (2 km) dalam tahun 2009, Jalan Pengkalan Madai (2.5 km) dan Jalan Ulu Madai (2 km) dalam tahun 2010 serta Jalan Pangi (4 km) dalam tahun 2011. Dalam tahun 2012 naiktaraf Jalan Tun Fuad ditambah sehingga keseluruhan jalan tersebut berturap sepenuhnya. 

Jalan dan lorong-lorong di kawasan perkampungan juga kebanyakannya sudah diturap. Meskipun demikian, tidak dinafikan masih terdapat jalan kampung yang perlukan dana untuk dinaiktaraf atau dibaikpulih. Antaranya ialah Jalan Kg Jaya Baru. Penyenggaraaan jalan tersebut adalah terletak di bawah tanggungjawab Majlis Daerah Kunak (MDKK) yang telah memberikan kontak kepada sebuah syarikat. Datuk Nilwan telah menasihatkan pegawai eksekutif MDKK agar menggesa syarikat tersebut untuk segera membaikpulih jalan berkenaan atau mengembalikan tanggungjawab itu kepada Jabatan Kerjaraya (JKR) Kunak.

Jalan Pangi
Jembatan dan Titi
Bagi kampung-kampung atas air seperti Pangi, Pengkalan, Kunak Tiga dan lain-lain,  fungsi jembatan dan titi amat mustahak dalam aktiviti harian penduduk. Oleh yang demikian maka setiap tahun dana yang cukup besar dari peruntukan khas ADUN dibelanjakan bagi membaikpulih jembatan dan titi di DUN Kunak.
Titi yang dibina oleh penduduk kampung sendiri menggunakan
tiang kayu bakau
Hampir semua jembatan di perkampungan atas air Daerah Kunak diperbuat daripada kayu, kebanyakannya dibina oleh penduduk kampung sendiri semasa mereka membina rumah. Pada waktu itu bahan kayu mudah didapati di daerah ini. Tiang jembatan adalah daripada kayu bulian atau kayu bakau, manakala rasuk, gelagar dan lantai diperbuat daripada kayu keras.

Keadaan titi yang perlu untuk segera dibaikpulih atau diganti
Dengan keadaan dewasa ini dimana amat sukar untuk memperoleh bahan kayu, terutama jenis berkualiti dan tahan lama, perancangan membaikpulih jembatan sediada menghadapi cabaran getir. Bahan besi pula tidak sesuai kerana mudah berkarat apabila terkena air laut.
Apabila keadaan titi membahayakan pengguna dan perlu dibaikpulih segera, Datuk Nilwan sendiri akan meninjaunya dan berbincang dengan penduduk bagaimana mendapatkan bahan yang diperlukan. Untuk perancangan masa akan datang jika titi baru dibina, beliau bercadang menggunakan bahan alternatif, misalnya konkrit dengan tetulang logam yang tahan karat.
Datuk Nilwan memeriksa titi yang baru siap dibina (kiri) menggantikan
titi lama yang sudah rosak (kanan)
Pos terdahulu yang berkaitan: Perumahan

No comments: