Friday, April 29, 2011

Institut Penyelidikan Rumpailaut di Merotai: Bagaimana Cadangan Stesen Penyelidikan di Kunak?

Semasa melancarkan "Showcase Rumpailaut Negara 2011" di Tawau pada 28 April 2011, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar mengumumkan yang kementeriannya akan membina Institut Penyelidikan Rumpailaut Negara di Merotai bernilai RM15 juta menjelang tahun hadapan dan dijangka siap dalam tempoh dua tahun. Demikian, menurut laporan Utusan Borneo bertarikh 29 April 2011.


Cadangan untuk penyelidikan sedemikian telah dirancang untuk dijalankan di Parlimen Silam, amnya dan DUN Kunak khasnya, sejak tahun 2009 dengan kerjasama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Parlimen Silam dan DUN Kunak. Cadangan itu yang diberi nama "Projek Pembangunan Ekonomi Rakyat" atau singkatnya, PROPER telah dilancarkan oleh Ahli Parlimen Silam, YB Haji Salleh Bin Kalbi pada 01 Oktober 2009 di Kunak. (laporan kanjut)

Video Sidang Media sempena pelancaran PROPER

Walau bagaimanapun setahun lebih berlalu, iaitu pada 04 April 2011, barulah ada susulan dimana beberapa pengkaji dalam bidang akuakultur dari UKM datang ke Daerah Kunak untuk melakukan tinjauan. (laporan lanjut). Rombongan yang diketuai oleh Dekan Fakulti Sains dan Teknologi UKM itu kemudian memaklumkan kepada ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang, akan kesediaan mereka untuk menjalin kerjasama untuk penubuhan Stesen Penyelidikan Rumpailaut di Kunak yang dianggarkan bernilai RM2 juta. Perkara itu kemudian diumumkan oleh Datuk Nilwan Ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan ke-7 Persatuan Nelayan Kawasan Kunak pada 23 April 2011.


Dengan pengumuman penubuhan Institut Penyelidikan Rumpailaut di Merotai, apakah kerajaan, khususnya Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan menganggap perlu lagi penubuhan Stesen Penyelidikan Rumpailaut di Kunak?

Melepas lagikah orang Kunak?

1 comment:

sera-cbersama said...

bagus..meriahkan lagi merotai. ada detail di mana lokasi sebenar (merotai bahagian mana) institut ni?