Monday, April 4, 2011

UKM Minat Tubuhkan Stesyen Penyelidikan Di Kunak

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berminat untuk menubuhkan stesyen penyelidikan di Pangi Kunak, khususnya yang berkaitan dengan teknologi akuakultur. Perkara ini dinyatakan oleh Dekan Fakulti Sains dan Teknologi UKM, Professor Dr Sahrim Hj Ahmad selepas beliau dan enam orang penyelidik dari universiti tersebut melakukan lawatan tinjauan ke perairan Daerah Kunak pada pagi Isnin 04 April 2011.

Lawatan rombongan tersebut diiringi oleh Pegawai Daerah Kunak, Encik Susilo Sumarto, yang juga mewakili ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang. Turut mengiringi rombongan ialah Pegawai Perikanan Daerah, Pemimpin Kemajuan Rakyat Kawasan Kunak dan beberapa orang kakitangan beliau serta pemimpin-pemimpin masyarakat setempat.

Lawatan bermula dari jeti Kampung Pangi Tengah ke Pulau Burung, dan dari pulau terumbu tersebut  berpatah balik ke Pantai Sapang Air sebelum kembali ke jeti Kampung Pangi Tengah.
Pulau Burung
Pokok "Bonzai Semulajadi" di Pulau Burung 
Rombongan Lawatan
Gamat dari Daerah Kunak kini diekspot ke Langkawi
Menurut Prof Dr Sahrim, stesyen penyelidikan yang dicadangkan adalah bertujuan untuk membantu pengusaha bidang akuakultur di perairan Kunak khususnya, dan Teluk Lahad Datu amnya, untuk meningkatkan mutu dan kuantiti hasil pengeluaran, mempelbagaikan produk hiliran, seterusnya meningkatkan pendapatan. Pihaknya akan mengemukakan cadangan tersebut kepada pihak Kerajaan Negeri Sabah untuk dipertimbangkan.

Ketika ditanya mengenai kegiatan ekonomi berasaskan akuakultur di Daerah Kunak, Pegawai Daerah menjelaskan bahawa terdapat banyak perusahaan pemeliharaan rumpai laut di sepanjang pesisiran pantai Daerah Kunak, termasuk yang diusahakan oleh peserta Mini Estet Sejahtera (MESEJ) Atas Air di Pangi. Sebuah kilang memproses rumpailaut juga telah dibina, namun bekalan rumpailaut dari daerah ini tidak mencukupi permintaan kilang tersebut dan terpaksa mengambil bekalan tambahan dari kawasan di luar Daerah Kunak. Tambah beliau, Kunak juga kini membekalkan gamat kepada pengusaha gamat di Langkawi. 

No comments: