Monday, January 31, 2011

Mesir: Ketidakstabilan Sosial Yang Membawa Kepada Rusuhan

Rusuhan anti kerajaan di Mesir sudah masuk hari ke tujuh namun tidak ada tanda-tanda menunjukkan yang ianya akan reda dalam tempoh terdekat. Tuntutan utama penunjuk perasaan ialah menuntut Presiden Hosni Mubarak untuk meletak jawatan namun presiden yang telah memerintah negara itu selam 30 tahun masih enggan berbuat demikian.


Persoalan yang timbul ialah, kenapakah krisis ini terjadi? Suatu kajian yang dilakukan oleh Pew Research Centre menunjukkan bahawa dalam tahun 2006, 42 peratus rakyat Mesir tidak berpuas hati dengan cara pentadbiran di negara mereka. Peratusan itu semakin meningkat dan pada tahun lepas angka itu mencecah 69 peratus, iaitu melebihi dua-pertiga daripada jumlah penduduk negara tersebut.

Gerakan memprotes dimulakan oleh kalangan golongan muda, namun lama kelamaan ianya telah disertai pula oleh golongan konservatif agama.

Protesters, Egyptian troops in Tahir Square.
Rakyat Mesir menunaikan solat dihadapan kereta kebal
ketika melakukan protes di Tahrir Square, Kaherah pada Ahad 30 Januari 2011
Kini surirumah, mahasiswa, malah warga emas menyertai mereka pula untuk menentang "satu musuh", iaitu Hosni Mubarak, bekas juruterbang pesawat pejuang, yang mereka dakwa mengekalkan kuasa selama 30 tahun melalui penipuan setiap kali diadakan pilihanraya presiden.

Dia juga didakwa membazirkan berbillion-billion dolar kewangan negara untuk belanja istana yang mewah, juga untuk kemewahan golongan militer, keluarga terdekat serta lingkaran kroninya dalam perniagaan, manakala keperluan rakyat yang paling asas diabaikan. Dengan kata lain, pentadbiran itu tiada prinsip, "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

"Rakyat terpisah dan begitu terasing dari golongan pembuat dasar dan pembuat keputusan, sehingga seolah-olah rakyat Mesir menjadi orang asing di negara sendiri," keluh Noor Aiman Noor, seorang penunjuk perasaan.

Penduduk Mesir dianggarkan berjumlah 79 juta orang. Hampir 16 juta daripadanya yang terpaksa bekerja keras untuk pendapatan $2 (RM 6.11) sehari merasa mereka dizalimi oleh pemerintah. Seramai 40 juta pula dikatakan langsung tidak tahu membaca dan menulis, manakala golongan muda yang dinamik dan berusaha keras untuk memperoleh ijazah mendapati tiada tempat untuk mempergunakan ilmu yang dituntut.

Menurut Michael Rubin dari The American Enterprise Institute, ramai penjaja di jalan-jalan di Mesir adalah graduan dan sarjana, mereka tiada harapan untuk mendapat pekerjaan, mereka tidak berpeluang mencapai cita-cita yang mereka impikan, dan merekalah antara yang menyalurkan ketidakpuasan hati mereka di jalan-jalan.

Berikutan dengan rusuhan yang berlaku, kekejaman pihak keselamatan dikatakan semakin terserlah dan tidak terkawal. Mubarak, yang kini berusia 82 tahun seakan diserang hendap dengan tentangan terbuka terhadap kekuasaannya.

"Rakyat berada di sini untuk mengucap tahniah kepada sesama sendiri kerana akhirnya berani berdiri tegak menyatakan pendirian dan menuntut hak," tegas Noor.

Dalam tempoh beberapa hari sahaja, rakyat Mesir telah menkucar-kacirkan sistem pemerintahan negara yang mereka tidak senangi.

Mengkucar-kacirkan sistem pemerintahan adalah satu perkara mudah tetapi untuk membubarkannya dan membentuk sistem yang lebih sempurna tidak akan semudah itu. Esok, hari Ahad ini akan diganti oleh hari Isnin, namun tidak ada petunjuk jelas bagaimana pihak pemerintah mahupun pihak tentera Mesir menangani krisis ini.

Hendaknya rakyat Malaysia tidak terikut-ikut secara membabi-buta. Orang lain merusuh, kitapun mahu merusuh. Orang lain punya banyak sebab untuk merusuh, sedangkan kita hanya disebabkan oleh hasutan. Itu BODOH, namanya.

Rakyat Mesir merusuh kerana keperluan mereka yang paling asas dibelakangkan, takkan kita nak merusuh apabila negara jelas menunaikan prinsip "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan"?

Melihat kepada analisis-analisis yang dilakukan oleh beberapa institusi terkemuka dunia, rusuhan di Mesir berlaku kerana pemisahan yang ketara antara rakyat dan pemerintah, antara orang awam dengan golongan militer dan pasukan keselamtan, dan antara yang berpendapatan rendah dengan golongan mewah di kalangan kroni dan keluarga pimpinan tertinggi negara.


No comments: