Tuesday, January 25, 2011

Wajik Kacang

Satu daripada makanan ringan yang sesuai dimakan sambil menonton televisyen atau meneruskan perjalanan di dalam bas atau kereta ialah wajik kacang. Bahan untuk membuat wajik kacang ialah kacang tanah dan gula enau.

Wajik kacang keluaran Produk Desa


Bahan-Bahan
Kacang tanah dan gula enau pada nisbah 4:3
Secawan air bersih.

Cara membuatnya:
1. Goreng kacang tanah dengan minyak masak bermutu tinggi dan toskan. Jangan sampai hangus.

5 ketul gula enau di atas kuali untuk 2 kg kacang tanah
2.  Masukkan ketulan gula enau ke kuali, tambahkan sedikit air dan panaskan sehingga ketulan gula enau cair. 

Gula enau mula cair
3. Tunggu sehingga cairan gula itu agak lekit kemudian masukkan kacang tanah yang telah digoreng dan gaul rata.

4. Tuang ke atas bekas yang diperbuat daripada kayu atau bahan yang tahan panas. Boleh juga dituang di atas lapisan daun pisang kering. Biarkan sejuk dan mengeras kemudian hidangkan.

Pastikan gula enau yang digunakan adalah yang bermutu, iaitu dengan tekstur yang agak berpasir dan warnanya tidak terlalu gelap. Jika mutu gula enau yang digunakan kurang baik, wajik kacang yang terhasil akan melekit seperti plastik yang dipanaskan dan tidak menyelerakan.

Kalau malas atau tidak berjaya membuatnya dengan baik, beli sahaja di Gerai Simpang Empat Kunak. Buat masa iniHarga runcit di gerai tersebut ialah RM 1.50 sekeping dengan diameter lebihkurang 4 hingga 4.5 inci. Untuk harga borong, hubungi terus pengusaha di talian yang tertera di bawah.

Wajik kacang hasil keluaran Produk Desa diperbuat menggunakan gula enau yang memang disediakan khas untuk membuat wajik kacang.

Untuk tempahan hubungi:
Puan Striani Mohd Ali (Pengusaha Produk Desa) : Tel 016-5848727 atau 010-9323372


No comments: