Friday, December 4, 2009

GULA

Kunak 04 Disember--Pengusaha dan penjaja kuih-muih tradisioal hari ini menyambut baik keputusan kerajaan untuk tidak menarik balik subsidi gula dalam waktu terdekat. Ini adalah kerana kebanyakan kuih-muih tradisional tempatan menggunakan gula sebagai sebahagian daripada bahan untuk membuatnya.

Pengumuman oleh Timbalan Menteri Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Hal-Ehwal Pengguna, Datuk Tan Lian Hoe yang dipetik oleh Radio Televisyen Malaysia (RTM) hari ini antara lain menyebut bahawa harga gula akan kekal seperti keadaan semasa dan kerajaan tidak berhasrat untuk menarik subsidi gula dalam tempoh terdekat.

Menurut Datuk Tan, kementeriannya telah mengesan peningkatan permintaan komoditi berkenaan berikutan pengumuman pada Selasa lepas oleh Menteri Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Hal-Ehwal Pengguna, Datuk Seri Ismail Yaakob mengumumkan yang kementeriannya akan mengkaji cadangan beberapa pihak agar subsidi gula ditarik balik sebagai langkah mengurangkan pengambilan gula di kalangan rakyat Malaysia. 


"Pada ketika ini kementerian belum membuat sebarang cadangan kepada Kabinet (mengenai penarikan balik subsidi gula). Jadi kami beri jaminan yang harga gula kekal sepertimana sekarang.

"Jadi kita harap kerjasama semua pihak termasuk peniaga dan pengguna supaya janganlah beli gula secara berlebihan dan jangan ada yang menyorok untuk dapatkan keuntungan sebab pihak kementerian tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan serius terhadap mereka yang melakukan kegiatan ini," kata Datuk Tan.

PAHIT MANIS TENTANG GULA

Kita memang menggemarinya, malah, sejak zaman kanka-kanak lagi kita memang menyukai gula, terutama gula-gula. Namun begitu semakin banyak yang kita dengar tentang keburukan pengambilan gula yang berlebihan. 


Seperti kebanyakan perkara lain yang kita gemari, sedikit gula dalam pemakanan seharian adalah baik dan jika berlebihan akan memudaratkan. 


Gula dikatakan boleh membuat kita gemuk, menyebabkan daibetes dan menimbulkan ketagihan. Ada juga laporan yang mengatakan bahawa mengelakkan pengambilan gula samasekali (termasuk gula semulajadi seperti yang terdapat dalam buah-buahan), seperti yang diamalkan oleh sesetengah mereka yang dalam “diet” memang membantu mengurangkan berat badan dalam tempoh tertentu, tetapi kerap menyebabkan timbulnya tingkahlaku yang pelik seperti panas baran, suka meracau dan sebagainya. Kadangkala pula boleh menyebabkan buasir. 


Persoalannya ialah berapa banyak gula yang patut kita guna dalam pemakanan seharian?

Seperti yang dipaparkan dalam klip video di bawah ini, Kementerian Kesihatan Malaysia mengesyorkan tidak melebihi 10 sudu the sehari.




Pilihan yang lebih baik ialah manisan semulajadi seperti buah-buahan dan jus atau air tebu asli.





No comments: