Sunday, December 6, 2009

HIJRAH: CONTOH KEPIMPINAN UNGGUL RAKYAT DIDAHULUKAN

Lebihkurang 10 hari lagi kita akan menyambut ulangtahun ke-1431 penghijrahan Rasul Allah SAW beserta orang-orang yang beriman dari Mekah ke Yathrib.


Kerana dakwahnya yang mengajak manusia ke jalan kebenaran, kedudukan Baginda di Mekah semakin terancam. Begitu pula usaha beliau untuk menempatkan umat Islam di Taif telah mendapat sambutan dingin. 


Nabi Muhammad SAW telah bertemu dengan sekumpulan penduduk dari Yathrib (yang kemudian ditukar nama kepada Medina), yang menyedari bahawa kebijaksanaan baginda boleh membantu mereka menyelesaikan masalah perpecahan yang sedang mereka hadapi. Mereka lalu memeluk Islam dan menyebarkannya di kalangan penduduk Medina. 


Pada tahun 622M, rombongan yang lebih besar  dari Medina telah datang kepada Rasulullah SAW menyatakan sokongan dan mempelawa beliau beserta orang-orang yang beriman untuk berhijrah ke Medina. 


Rasululullah SAW pun mengarahkan pengikut-pengikut baginda untuk segera berhijrah.
Sebagai pemimpin yang dilantik oleh Allah baginda telah menunjukkan sikap kepimpinan yang agung. 


Di saat-saat getir dengan tindakan kaum kafir yang cuba menghalang penghijrahan itu, baginda mengambil keputusan untuk memastikan yang semua umat islam telahpun selamat keluar dari Kota Mekah. Baginda yang ditemani Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq adalah orang yang terakhir berhijrah.


Itulah contoh kepimpinan agung yang benar-benar mendahulukan rakyat. 

No comments: