Wednesday, March 6, 2013

Pengikut Sultan Sulu Tiada Cadangan Hantar Pasukan Bantuan Ke Sabah

Tidak akan ada bantuan pasukan ke Sabah (untuk pengikut Sultan Sulu) dari Pulau Simunul di Tawi-Tawi. Menurut laporan portal ANC.ABS-CBN News pada Selasa 5 Mac 2013, keluarga mereka di Tawi-Tawi juga sudah bersedia menerima kenyataan bahawa mereka yang terkepung di Lahad Datu tidak akan pulang ke pangkuan mereka.



Wartawan ANC.ABS-CBN News, Jeff Canoy, yang berada di Pulau Simunul melaporkan bahawa terdapat beberapa orang lelaki di pulau itu yang bermaksud untuk turut menyertai pencerobohan ke Sabah tetapi telah ketinggalan bot. Ditanya samada mereka akan menyertai rakan mereka di Lahad Datu, kumpulan lelaki berkenaan menjawab bahawa mereka tidak bercadang untuk berbuat demikian, melainkan ada arahan (dari ketua mereka).

Seorang pengikut Sultan Sulu, "Capt. Akhmad Ibnohasim" memberitahu dia telah dijanjikan oleh Kesultanan Sulu bahawa kehidupannya di Sabah akan lebih baik dan akan diangkat sebagai pegawai tentera yang sewajarnya.

Pada Isnin 4 Mac 2013, pihak kerajaan Filipina juga telah melawat wilayah tersebut dalam usaha menghalang lebih ramai pengikut Sultan Sulu menyeberang ke Sabah.



No comments: