Thursday, March 7, 2013

Filipina Kaji Kemungkinan Ektradisi Kiram Untuk Dibicarakan di Malaysia

Kerajaan Filipina sedang mengkaji kemungkinan melaksanakan ekstradisi ke atas Sultan Jamalul Kiram ke Malaysia untuk menghadapi pertuduhan jenayah. Kenyataan oleh Setiausaha Kehakiman negara itu, Leila De Lima dipetik oleh portal Inquirer.net di Manila pada Khamis 7 Mac 2013 pukul 1.37 petang.

Walau bagaimanpun De Lima berkata keutamaan ialah bagi Sultan (Kiram) untuk kemungkinan menghadapi pertuduhan di Filipina atas kesalahan melanggar undang-undang negara tersebut. 

Kenyataan itu hanya beberapa jam selepas jurucakap kesultanan Sulu, Abraham Idjirani membacakan permintaan gencatan senjata oleh Sultan Sulu pada 12.30 petang. Menurut Idjirani, "Sultan meminta gencatan senjata bermula pukul 12.30 petang bagi menyahut seruan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) bagi menyelamatkan nyawa."

The Philippine Star memetik Idjirani sebagai berkata, "Sultan telah menghubungi adiknya agar berada dalam keadaan mengelak dan bertahan."

Sementara itu, menurut Berita Harian, mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, gencatan senjata hanya boleh dilakukan jika kumpulan penceroboh berhenti mengganas di Sabah. 

Menurut Tun M, Kiram sendiri tidak dapat mengawal pasukan penceroboh yang sudah berikrar akan berjuang habis-habisan.


Pada Rabu 6 Mac 2013 jurucakap UN mengeluarkan kenyataan bahawa Setiausaha Agung badan dunia itu, Ban Ki Moon "sedang mengikuti dengan teliti perkembangan yang berlaku di Sabah. Beliau menggesa agar keganasan itu dihentikan dan menggalakkan pihak-pihak yang terlibat untuk berdialog bagi mencari jalan penyelesaian secara aman."

The Star Online, 7 March 2013

Terkini: Malaysia tolak gencatan senjata.

No comments: