Monday, March 1, 2010

CHILE -- PADAH MEMANDANG REMEH KEMUNGKINAN TSUNAMI

Menteri pertahanan Chile mengakui bahawa angkatan laut negara itu telah membuat kesilapan besar kerana tidak segera mengeluarkan amaran tsunami selepas negara itu dilanda gempabumi Sabtu (27 Februari) lepas.
Setakat hari ini (Isnin, 01 Mac), bilangan korban bencana itu telah melebihi 700 berikutan tibanya laporan mengenai pekan-pekan pesisiran musnah akibat gegaran dan tsunami .
Francisco Vidal mengakui bahawa amaran kecemasan awal mungkin membolehkan penduduk kampung di pesisiran pantai bersegera mencari perlindungan ke kawasan tanah tinggi.
 "Pihak tentera laut melakukan kesilapan tidak segera memberi amaran kemungkinan berlakunya tsunami," kata menteri pertahanan itu.

Beliau menambah, amaran kemudian dikeluarkan oleh penguasa-penguasa pelabuhan.
Sejurus selepas berlakunya gempabumi 8.8-magnitud itu Sabtu lepas, Presiden Michelle Bachelet telah menidakkan ancaman tsunami, dimana beliau telah berkata bahawa ombak besar dijangka berlaku tetapi bukan tsunami.
Malangnya, lebihkurang 30 minit selepas berlakunya gegaran, beberapa kawasan penempatan di tepi pantai telah dipukul gelombang, yang kemudian dikenalpasti oleh pihak berkuasa sebagai tsunami.
Angka kematian telah melebihi 700 jiwa dan Presiden Bachelet memberi amaran yang angka itu akan meningkat.
Kebanyakan korban adalah dari kawasan pantai perkampungan San Juan Bautista di Pulau Robinson Crusoe, pelabuhan Talcahuano dan Vichato di BioBio.

No comments: