Wednesday, August 12, 2009

PROGRAM K-ENTREPRENEURSHIP

Pada 7 hingga 9 Ogos 2009 satu kursus K-Entrepreneurship telah berlangsung di Hotel Kingston, Tawau. Kursus yang disertai oleh 45 orang peserta dari Daerah Kunak ini adalah anjuran Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah Kawasan N51 Kunak, Yang Berhormat Nilwan Bin Kabang dengan kerjasama Global Perfection Sdn Bhd, Muar Johor.

Antara objektif progam ini ialah:

  1. Membantu peserta mengembangkan perniagaan yang telah mereka ceburi,
  2. Memberikan pendedahan kepada peserta akan peluang-peluang perniagaan yang strategik yang boleh mereka ceburi,
  3. Membantu peserta mengenali prosedur dan tatacara untuk memulakan perniagaan baru,
  4. Membantu peserta membna strategi dan menimba pemngetahuan untuk menjadi usahawan yang berjaya,
  5. Membina jaringan perniagaan di kalangan peserta.

Tiga kertaskerja utama yang dibentang kan ialah Motivasi Keusahawanan, Kesedaran Keusahawanan dan Kaedah Mengenalpasti dan Menentukan Peluang Perniagaan. Penceraramah ialah Profesor Madya Dr. Mohd Hassan Mohd Osman, Tuan Haji Shamsuddin Romani, Tuan Haji Mohd Razali Jamil dan Encik Mohd Maidin Ibrahim.

Seorang daripada peserta kursus ini ialah isteri saya. Dari maklumbalas beliau dan pemerhatian saya terhadap perubahan sikapnya, saya anggap kursus ini telah berjaya. Beberapa perkara yang sebelum ini ingin saya bincang dengan isteri saya selalunya mendapat sambutan acuh-tak-acuh dari beliau. Selepas mengikuti program ini, beliau pula yang rajin memulakan perbincangan. Sehari selepas kembali dari kursus beliau bertanya kepada saya untuk mendapatkan keterangan lanjut mengenai perbezaan antara keperluan dan keinginan. Sabjek ini memang amat penting bagi seorang suri yang juga merupakan “bendahari” rumahtangga. Tentunya, saya sambut tawaran perbincangannya itu dengan senang hati.

Jika hanya 10 peratus daripada peserta program ini mendapat manfaat seperti yang diperolehi oleh isteri saya maka segala perbelanjaan yang telah dilabur oleh YB ADUN Kunak untuk pelaksanaannya tidaklah sia-sia, apatah lagi jika kesemua mereka mendapat manfaat seperti itu.

Saya kira ini merupakan satu daripada langkah YB dalam usahanya untuk merealisasikan inti ucapannya ketika menyokong pembinaan rumah rakyat termiskin (PPRT) yang antara lain berbunyi:

“Sekarang kerajaan memberikan mereka rumah, setahun atau dua tahun kemudian mereka akan meminta peruntukan untuk membaiki rumah pula. Mereka akan terus menjadi masyarakat subsidi melainkan jika sekarang ini kita membantu mereka untuk belajar berdikari dan meningkatkan taraf ekonomi masing-masing”.

No comments: