Wednesday, May 13, 2009

PERKAMPUNGAN BARU DI DAERAH KUNAK

Kunak, 12 Mei 2009. Sebuah kampong baru akan diwujudkan di Daerah Kunak berhampiran dengan Kampong Kunak Tiga. Perkara ini dinyatakan oleh Yang Berhormat Encik Nilwan Kabang dalam satu majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampong Kunak Tiga pagi tadi. Penubuhan kampong baru itu merupakan sebahagian dari langkah-langkah dalam usaha menjadikan Daerah Kunak sebagai daerah setinggan sifar. Ia juga bertujuan untuk menyediakan tempat tinggal yang lebih selesa dan tersusun. Adalah sukar bagi kerajaan untuk menyalurkan bantuan kepada penduduk terutama infrastruktur dan kemudahan-kemudahan asas sekiranya rumah-rumah di kampong itu tidak tersusun.

                Menurut Nilwan, pihaknya sedang dalam proses menyediakan permohonan kepada kerajaan bagi mendapatkan kelulusan dan peruntukan untuk membangun kawasan berkenaan menjadi sebuah perkampungan yang tersusun serta lengkap dengan kemudahan asas. Selepas sesi dialog bersama penduduk kampong, Nilwan dan beberapa orang pegawai kerajaan serta penduduk kampong Kunak Tiga melawat kawasan yang dicadangkan.

                Majlis Pemimpin Bersama Rakyat dianjurkan bersama oleh Jabatan Penerangan Daerah Kunak dan Unit Pemimpin Kemajuan Masyarakat N51 Kunak. Pembukaan majlis telah diserikan dengan tarian tradisional oleh penari-penari dari Kampung Kunak Tiga. Klik di sini untuk menyaksikan persembahan tarian berkenaan.

No comments: