Saturday, May 30, 2009

MENYINGKAP SEJARAH DAERAH KUNAK - BAHAGIAN 3



Menyambung kembali kisah ini yang berlaku kira-kira 16,000 tahun sebelum Masehi ketika Tasik Tingkayu mula mengering. Orang Purba Tingkayu meninggalkannya dan bertaburan ke seluruh pelusuk Asia Tenggara. 

Ketika itu paras air laut jauh lebih rendah iaitu antara 300 hingga 400 kaki ke bawah berbanding paras air laut hari ini. Kumpulan yang berhijrah ke arah selatan melalui kawasan balikpapan akan sampai ke suatu pesisiran pantai dimana dataran tinggi Mamuju di Sulawesi dapat dilihat dari kejauhan. 






Laut yang memisahkan mereka dari daratan yang dari kejauhan itu tampak sungguh subur lagi menghijau cuma beberapa kilometer sahaja. Dengan naluri kembara dan sifat ingin tahu yang sedia ada pada makhluk Allah ini, ada yang mengambil keputusan untuk menyeberang laut menuju ke Sulawesi. Dari peristiwa ini, tidak hairanlah jika orang Sulawesi kemudian muncul sebagai antara pelayar terkemuka.


Menyeberang laut menuju Mamuju di Sulawesi
Kembali ke Gua Baturong di Kunak, puak yang tinggal meneruskan kehidupan sama seperti keadaan ketika di Tingkayu. Namun begitu, mereka tidak menetap lama di sana. Sekitar 10,000 tahun SM penempatan di Baturong juga ditinggalkan. Pada waktu itu merupakan penghujung zaman ais
Blok-blok ais raksaksa yang meliputi sebahagian besar benua Eropah dan Asia mula cair menjadi air lalu mengalir ke laut. Paras air laut meningkat dan memisahkan Borneo dari tanah besar Asia, Palawan, Sumatera dan Pulau Jawa. Pantai Borneo yang ada pada masa kini terbentuk pada waktu itu. Persekitaran pesisir menyusup menghampiri kawasan Madai-Baturong. 

Sumber laut kini boleh dicapai dari Madai melalui perjalanan yang tidak begitu jauh, bak kata kiasan orang dahulukala, hanya sepenanak nasi berbanding dengan kedudukan Baturong yang mengambil masa perjalanan sehari atau dua. Mungkin inilah sebab utamanya mengapa Baturong ditinggalkan. Mereka berpindah ke Madai untuk lebih hampir dengan sumber makanan baru dari hasil laut. 
Dua buah gua besar di Madai iaitu,  Agop Atas dan Agop Sarapad telah mereka jadikan sebagai tempat tinggal. Kajian arkeologi menunjukkan bahawa kedua-dua gua tersebut telah dihuni ramai pada zaman awal Holocene iaitu antara 10,000 tahun hingga 5,000 tahun SM. 

No comments: