Monday, May 18, 2009

MENYINGKAP SEJARAH DAERAH KUNAK - BHG II



Untuk beberapa ribu tahun lamanya Orang Purba Tingkayu hidup makmur di sekitar Tasik Tingkayu. Mudah bagi mereka untuk mendapatkan keperluan harian termasuklah bekalan air, ikan dan lain-lain tangkapan dari tasik, haiwan buruan, ulam serta buah-buahan dari tanah subur yang berhampiran. Namun begitu, di alam fana ini tiada yang kekal kerana Yang Baqa jua SATU-SATUNYA Yang Abadi. Demikan pula, keramahan Tasik Tingkayu sirna jua akhirnya. 
Di bahagian barat-laut, batulahar Gunung Merapi Mostyn yang telah menembok Sungai Tingkayu terus terhakis menyebabkan paras air semakin turun. Setelah berabad lama air tasik semakin berkurang dan semakin keruh. Ia tidak lagi memenuhi keperluan Orang Purba Tingkayu. Hasil tangkapan dari tasik turut terjejas manakala haiwan tidak lagi banyak yang datang ke tepi tasik untuk minum kerana tebing sudah meninggi. 
Satu demi satu perkara yang telah menyumbang kepada kemakmuran Orang Purba hanyut bersama aliran air yang semakin deras keluar dari tasik. Akhirnya pada sekitar 16,000 SM tasik itu telah kering dan penduduknya terpaksa meninggalkannya untuk mencari kawasan yang lebih baik.

Tidak diketahui pasti kemana mereka telah pergi. Di sebelah barat daya lebihkurang 8 kilometer dari tapak Orang Purba Tingkayu, terdapat deretan gua batu kapur yang kini dikenali sebagi Gua Baturong. Menurut Bellwood, "ketika tasik dipenuhi air, deretan Baturong tegak sebagai sebuah pulau batukapur dan gua yang terdapat di kaki bukit di cerunan pada bahagian selatan telah tenggelam." Setelah tasik menjadi kering, gua telah terdedah dan boleh didiami. 
Sekumpulan dari kalangan Orang Purba Tingkayu, kemungkinan besar yang terakhir meninggalkan Tingkayu, agaknya telah berpindak ke kawasan ini dimana peralatan batu telah ditemui. Peralatan tersebut dianggarkan berusia antara 17,000 hingga 12,000 tahun iaitu sesuai dengan masa Tasik Tingkayu menjadi kering lalu ditinggalkan oleh penduduknya.
Beberapa Kelompok Orang Purba Tingkayu telah berpindah lebih awal sebelum tasik menjadi kering sepenuhnya. Mereka boleh jadi telah mengembara melalui perhubungan darat yang masih wujud ketika itu ke lain-lain bahagian Asia Tenggara serta kawasan Pasifik. Kemungkinan besar ada yang menuju ke Tabon, suatu tempat di Pulau Palawan, Filipina. 
Gugusan Gua Tabon adalah di bahagian pantai barat Palawan. Ia merupakan tanah tinggi batukapur yang dapat dilihat dari jauh dari semu arah. Di situ terdapat tidak kurang 200 gua. Ahli-ahli kajipurba telah menemui peralatan batu purba yang seiras dengan peralatan batu yang ditemui di Tingkayu, hanya usia peralatan di Tabon cuma antara 20,000 hingga 17,000 tahun berbanding peralatan Tingkayu yang berusia 30,000 tahun. Mungkinkah usia peralatan batu Tabon yang sezaman dengan masa Orang Purba Tingkayu meninggalkan Tingkayu hanya kebetulan. Wallahu A'lam.
Klik disini untuk klip video Sketsa Pembentukan Tasik Tingkayu.

2 comments:

Me Haliza said...

salam...sejarah mengenai kunak ada kah sumber bertulis yg primer dan sekunder untuk rujukan sekiranya saya ingin membuat tesis mengenai kunak??

Me Haliza said...

salam.......saya mau tnya ada ka wujud sumber bertulis mengenai sejarah kunak sekiranya saya ingin membuat tesis